Størrelse på kjøler

oydna

Hei,

Jeg har bestilt endel utstyr fra USA, blant annet en stor kjele (96L). Jeg har ikke bestilt kjøler da jeg er usikker på hva jeg burde kjøpe, men har lurt på denne. Jeg er ikke sikker på om jeg alltid kommer til å brygge nok til å dekke alle kveilene på denne kjøleren med vørter. Mitt spørsmål er om det er noe problem? Jeg tenker da på at de kveilene av kjøleren som er over vørteren ikke vil bli santitert helt (med koking) og vørteren kan skvulpe opp i dem. Jeg kan ikke se at det skulle være noe problem siden selv om man dekker alle kveilene , vil man alltid vil ha kobberrør til slangetilkobling som stikker opp av vørteren, og dermed riskierer man uansett at vørteren skvulper opp i kobber som ikke har vært kokt.

Dette er nok selvsagt for dere som kan det, men jeg er helt fersk og vil gjerne ha innspill før jeg bestiller :)

Edit: Forbedret formulering

Jeg vil nok tro at dampen vil ta knekken av det meste av bakterier som evt. ville sitte fast på øverste del av kjøleren. Om du er skeptisk til dette kan det være en mulighet å spraye litt alkohol på denne delen av kjøleren før du har den oppi vørteren.

Jeg ser at denne kjøleren er en skikkelig monster kjøler. Den koster jo også over syv hundre NOK. pluss frakt. Jeg tror du kan gjøre det billigere hvis du lager den sjøl. Da kan du også bestemme høyden på den og diameter. Du kan også se om det er en skraphandler i nærheten av deg som har kobber rør.

Den er både lang og har relativt stor dimensjon, så jeg tro at den er ganske effektiv. Det som teller er overflatestørrelsen. Om du vil kunne få noe billigere her hjemme er jeg usikker på, men om det skulle være et sted, så måtte det være hos en skraphandler. :)

Grove skrev:
Jeg vil nok tro at dampen vil ta knekken av det meste av bakterier som evt. ville sitte fast på øverste del av kjøleren. Om du er skeptisk til dette kan det være en mulighet å spraye litt alkohol på denne delen av kjøleren før du har den oppi vørteren.

Takk for svar.

Når du sier sprit, hva mener du da? Rødsprit? Antibak kjøpt på apoteket? Går Star San?

Ja, sjekket kobberprisen i Norge, og til å være 15m * 1/2" er det ikke så gal pris. Når jeg har kjøpt en kjele på 96L er det kjekt å ha en stor kjøler når jeg skal lage store batcher, og når jeg også kan bruke den til små batcher (som Grove skriver), virker den grei for meg.

Grove skrev:
Den er både lang og har relativt stor dimensjon, så jeg tro at den er ganske effektiv. Det som teller er overflatestørrelsen. Om du vil kunne få noe billigere her hjemme er jeg usikker på, men om det skulle være et sted, så måtte det være hos en skraphandler. :)

oydna skrev:
Takk for svar.

Når du sier sprit, hva mener du da? Rødsprit? Antibak kjøpt på apoteket? Går Star San?

Antibac inneholder noen dufter og glykol, det ville jeg holdt meg unna. Man kan jo bare bruke litt fosforsyre (Sterkrens) på sprayflaske. Men som Grove også sa, det dampes sikkert ihjel uansett. Det satser ihvertfall jeg på.  :yes:

Tilbake
Topp