Det stemmer det. Satte bort noen øl for å sende til dømming, men de ble glemt bort med tiden. For en normal gane, så smakte ølet bra. Jeg slo meg til ro med at det meste av sukkeret var hentet ut de første 15min, før tempen rakk å bli veldig høy. At temperaturen ble opp imot 90 grader, fungerte vel nærmest som en utmesk. Fikk også bekreftet at Belle Saison gjæren til Lallemand er en ekstrem gjær.Umulig å si, men det er jo en gjær som ofte tåler litt juling.
Men si meg - hadde ikke du en lignende feil, men da med høy temp. for et år siden?
Hvordan gikk det?
Etter 6 dager, så er SG 1011. Dermed kan man vel konkludere med at et temperaturfall midt i stormgjæringen har ingenting å si
Len deg godt tilbake i datastolen...Jeg vil gjerne høre hele historien før jeg er villig til å gjøre det der til en del av bryggerutinene mine.
Len deg godt tilbake i datastolen...
Jeg har en billigversjon av Stc1000 i gjæringsskapet ute(på vinterstid), som styrer en frostvakt. Skulle egentlig bare øke tempen 1 grad, men klarte også å endre den til kjølemodus. Så da sto den ute i 5 grader, uten noe varmekilde i godt 1 døgn før jeg oppdaget det.
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Forsetter et vanlig gjæringsforløp. Skal tørrhumles imorgen, og stå 1 uke til før den coldcrashes. Tror ikke eventuelle usmaker kommer frem, for det er en velhumlet IPA. Satte heldigvis IPAen ute, og Weissen inne.OK, takk - da vet jeg hva jeg eventuelt skal gjøre. Men jeg må lære å uttrykke meg klarere: Det jeg tenkte på, var egentlig fortsettelsen, helt fram til den dramatiske finalen der ølet forsvinner ned i ditt indre.
Teorien sier at sånne brå temperaturendringer påfører gjæren alvorlige traumer som den reagerer på gjennom å skille ut "temperatursjokkproteiner". Dette har jeg fra "Yeast" av White og Zainasheff (s.97). De sier ikke direkte at dette har betydning for smaken. Men ellers er det jo overalt masse å høre om hvor nødvendig det er å unngå temperatursvingninger. Så jeg er nysgjerrig på hvordan dette ølet ditt blir. Men at du har fått god utgjæring, er sikkert et godt tegn.
Forsetter et vanlig gjæringsforløp. Skal tørrhumles imorgen, og stå 1 uke til før den coldcrashes. Tror ikke eventuelle usmaker kommer frem, for det er en velhumlet IPA. Satte heldigvis IPAen ute, og Weissen inne.
Jeg skal faktisk brygge et øl i dag med det formålet om å senke temperaturen ca 4-5 grader etter at det meste av smaksbildet er satt, dvs før krausen er borte.