Stout - humleplan.

Jeg brygget en stout et tid tilbake som jeg ble veldig fornøyd med. Sist hadde jeg 3,5 kg Pale male, 1,0 kg flaked barley og 0,5 kg roasted barley. Humle jeg brukte var east kent goldings 75g ved 60 min. Total koke lengde 80 min. Humle som jeg har tilgjengelig nå er northern brewer eller cascade. Går det greit å bruke en av de og forvente noe tilsvarende resultat ?? Gjær brukte jeg sist nottingham tørr gjær, denne gangen blir det samme gjær men slurry jeg høstet tidligere.
 
Jeg har brygget en veldig god Havre Stout med Northern Brewer ved 15 min og Cascade ved 5 min
men det var nok en Amerikansk type, men begrenser du deg litt går nok det ann
 
Da prøver jeg dette på min neste brygg, det blir første gang jeg buker egen høstet gjær i tillegg. Håper på en grei stout til sommeren. :):)
 
Jeg har brygget en veldig god Havre Stout med Northern Brewer ved 15 min og Cascade ved 5 min
men det var nok en Amerikansk type, men begrenser du deg litt går nok det ann
Gahr sin amerikanske havrestaut er med bramling cross og cascade. Den er god, spør du meg. Har lite erfaring med northern brewer.
 
Om det er Guinness du skal prøve deg på ligger den på 41 eller 43 i IBU om jeg ikke tar helt feil. Om du skal ha noe som er typeriktig, ville jeg gått for en britisk humle, men siden det er NB og Cascade du har er NB etter min mening den som passer aller best til en stout.

Om du bruker et bryggeprogram ser du hvor mye humle du trenger med den alfasyra du har for å nå ønsket IBU.
 
NB hvis det skal være typeriktig, men NB er definitivt ikke East Kent Golding, så forvent et litt annet preg på ølet - sjøl om det bare er snakk om bitterhumling.

Jeg tror det hadde blitt godt med litt Cascade som smaks-/aromahumle - 5 gr. ved 10 minutter? Det skulle ikke bikke helt over av den grunn.
 
Tilbake
Topp