Stout med smak av after eight

Jeg drakk for et par år siden en stout i København med smak av sjokoladen After Eight som var veldig god. Har noen prøvd noe slikt før? Har man rett og slett sjokolade oppi ølet i bryggeprosessen eller bruker man andre ingredienser som får det til å likne? Når har man det evt oppi?
 
Sjokolade tilsettes normalt de siste 5 minuttene av koketiden så den skal få tid til å løse seg opp uten å koke vekk smaken. Hvis man har mintblader i tillegg i en stout nærmer man seg vel det du ønsker. Smakte en after eight stout på mikkeller i danmark nettopp, var det der du var?
 
Jøss, trodde jeg var alene om den ideen. Stout & after eight er 2 av de beste tingene jeg vet om  :sikle
Min plan var rett og slett å bruke .... after eight! Rett i kjelen i etpar minutter.

Hvis man er av den forsiktige typen (som meg) kunne det kanskje være lurt å satt noen små prøvebatcher. Kok litt for mye vørter neste gang du brygger stout, sett av noen 1,5-litersflasker for eksperimentering. en med sjokolade og mynteblader, og kanskje en med after eight løst i kokende vann.

Si fra hva du finner ut!
 
Takk for tips!

Jeg var på en restaurant like ved tivoli som har et mikrobryggeri i kjelleren. Husker ikke navnet på den.

Har dere noen formening om hvilke mengder sjokolade man kan eksperimentere med i en batch på 20 liter?
 
Hvor mye sjokolade er vanlig å tilsette på en 22 litersbatch? bare for å kjenne et lite hint av den smaken?
 
jonarve skrev:
Takk for tips!

Jeg var på en restaurant like ved tivoli som har et mikrobryggeri i kjelleren. Husker ikke navnet på den.

Har dere noen formening om hvilke mengder sjokolade man kan eksperimentere med i en batch på 20 liter?

Du har nok vært på Bryggeriet Apollo, og du har nok smakt det ølet som heter Efter 8:
Efter 8 er en chokolade stout med mynte og minder derfor noget i smagen og duften om den kendte chokolade af næsten samme navn. Ristet og fyldig som en stout skal være, men med et lille twist
 
jonarve skrev:
Takk for tips!

Jeg var på en restaurant like ved tivoli som har et mikrobryggeri i kjelleren. Husker ikke navnet på den.

Har dere noen formening om hvilke mengder sjokolade man kan eksperimentere med i en batch på 20 liter?

Apollo :)
 
Apollo er et undervurdert bryggeri etter min mening. Pilsen Nygård67 og jeg fikk servert der i sommer er en av de beste jeg noen gang har smakt.
 
Gahr skrev:
Apollo er et undervurdert bryggeri etter min mening. Pilsen Nygård67 og jeg fikk servert der i sommer er en av de beste jeg noen gang har smakt.

Enig :). Har drukket en del gode øl der :) og god mat
 
Var der på sensommeren og smakte på bl. a. Kastanjeøl. Det var meget godt øl med fin gyllen fargegjengivelse god maltsmak
 
Tilbake
Topp