Striketemp eller mashtemp?

Har kjøpt meg ny maskin, Brewster Beacon. Har aldri brygga med automatisk programmering før. Skal jeg programmere termostaten til strike temperatur også skru ned til mash når jeg har i gryna? Eller skal jeg bare varme vann til mash step 1 og sette igang?
 
Ja regna med det. Så da skrur jeg ned til mesketemp etter at malten er kommet oppå, sant?
Stemmer. Mål i mesken med thermometer. Føleren sitter sikkert i bunn langs sida i kjelen og vil som regel kun være til hjelp for innmesk samt temperatur på det du eventuelt sirkulerer.
 
Bryggemaskiner med temperaturkontroll og sirkulasjonspumpe greier raskt å kompensere for temperaturfallet ved mash-in. Jeg starter mesking ved reell mesketemperatur (ikke høyere), og starter sirkulasjon med en gang.

Temperaturen faller noen grader for så å nå mesketemperatur etter noen få minutter. Jeg løser dette problemet i praksis ved å sette mesketid til 5 minutter lenger enn planlagt meskeskjema. Da får jeg en fullverdig mesk ved korrekt temperatur.

Edit: Greide å skrive "trykkfallet" i stedet for "temperaturfallet". Jeg brygger ikke under trykk...
 
Temperaturen faller noen grader for så å nå mesketemperatur etter noen få minutter. Jeg løser dette problemet i praksis ved å sette mesketid til 5 minutter lenger enn planlagt meskeskjema. Da får jeg en fullverdig mesk ved korrekt temperatur.
Jeg nekter å tro at du har oppnådd 5-6 grader temperaturøkning i mesken din etter 5 minutter når bryggeren står innstilt på mesketemperaturen du ønsker. Har du målt dette 10-15 cm ned i mesken med thermometer eller stoler du på displayet som måler i bunn av kjelen ved siden av varmeelementet? Du har tap i sirkulasjonsrøret og overflaten av mesken. Du har tap i lokket. Vørteren som du sirkulerer over mesken har ikke 65C hvis det er det bryggeren er stilt på, kanskje 63.5C
 
Sist redigert:
Jeg nekter å tro at du har oppnådd 5-6 grader temperaturøkning i mesken din etter 5 minutter når bryggeren står innstilt på mesketemperaturen du ønsker. Har du målt dette 10-15 cm ned i mesken med thermometer eller stoler du på displayet som måler i bunn av kjelen ved siden av varmeelementet? Du har tap i sirkulasjonsrøret og overflaten av mesken. Du har tap i lokket. Vørteren som du sirkulerer over mesken har ikke 65C hvis det er det bryggeren er stilt på, kanskje 63.5C
Mye mulig det noen ganger tar mer enn 5 minutter, jeg tar ikke tiden. Det som reelt skjer er:
  1. Meskevann når ønsket mesketemperatur (f.eks. 66 grader)
  2. Program stoppes
  3. Maltrøret senkes nedi, all malt røres godt inn
  4. Sirkulasjonspumpe kobles til (sirkulerer under mesk med lokk, Netthandelen 30l auto)
  5. Meskeprogram startes, timeren starter ikke å telle ned før ønsket temperatur er nådd
I realiteten kan det trolig ta noe mer enn 5 minutter. Men la oss si at man skal meske ved 66 grader. Temperaturen i meskevannet faller til 61-62 etter tilsetning av malt. Temperaturen heves til 66 grader. Det holdes i en time. Hvor kritisk er virkelig effekten av å starte innmesk ved noen grader lavere? Man mesker jo i den totale tiden uansett, og man er godt over proteinrest-steget?
 
Hvor kritisk er virkelig effekten av å starte innmesk ved noen grader lavere?
Beta amylase enzymet er mest aktivt i temperaturvinduet 63-66 grader. Til lavere temperatur, så vil det ta lenger tid å oppnå full konvertering. Ved 63 grader kan du måtte behøve 90 minutter. Alfa amylase er på topp mellom 68-69 grader, men er allerede aktivt nede på 65 grader. Det har en del å bety på hvor mye kropp du får i ølet, hvor tynt det blir og hvor god utgjæring du får. Alt dette henger sammen. Å treffe innmesk er viktig for å oppnå ønsket resultat. Du må ikke stole på at temperaturen i displayet er helt relevant for det du har i mesken. Blir litt som å lese av tempen på badet når du lurer på hva temperaturen er i gangen. Skal du meske på 64 og tilsetter kald malt, ligger du godt under 60 grader, ganske lenge før du er over 60 hvis maskinen er stilt på 64. Mesker du da i 60 minutt får du kanskje en ufullstendig konvertering som kan føre til dårligere utgjæring, uklart øl, og et produkt du ikke blir fornøyd med. Samme med å kjøre opp til utmesk. Slipper du poteter nedi kokende vann så tar det litt tid før poteten er ferdig kokt..
 
Beta amylase enzymet er mest aktivt i temperaturvinduet 63-66 grader. Til lavere temperatur, så vil det ta lenger tid å oppnå full konvertering. Ved 63 grader kan du måtte behøve 90 minutter. Alfa amylase er på topp mellom 68-69 grader, men er allerede aktivt nede på 65 grader. Det har en del å bety på hvor mye kropp du får i ølet, hvor tynt det blir og hvor god utgjæring du får. Alt dette henger sammen. Å treffe innmesk er viktig for å oppnå ønsket resultat. Du må ikke stole på at temperaturen i displayet er helt relevant for det du har i mesken. Blir litt som å lese av tempen på badet når du lurer på hva temperaturen er i gangen. Skal du meske på 64 og tilsetter kald malt, ligger du godt under 60 grader, ganske lenge før du er over 60 hvis maskinen er stilt på 64. Mesker du da i 60 minutt får du kanskje en ufullstendig konvertering som kan føre til dårligere utgjæring, uklart øl, og et produkt du ikke blir fornøyd med. Samme med å kjøre opp til utmesk. Slipper du poteter nedi kokende vann så tar det litt tid før poteten er ferdig kokt..
Jeg skjønner prinsippet, men argumentet er vel kun gyldig dersom man ikke varmer opp vannet igjen etter innmesk? Ved bruk av slike bryggemaskiner så starter jo ikke nedtellingen av mesketid før temperaturen er nådd etter tilsetningen av maltet.

Om det tar 5 eller 20 minutter å varme vannet opp igjen etter innmesk har slik jeg tolker det ingen betydning, gitt at man fortsatt mesker i full tid. Eller misforstår jeg helt?

Mener ikke å kapre tråden, men følte det var knyttet til det opprinnelige temaet.
 
Ved bruk av slike bryggemaskiner så starter jo ikke nedtellingen av mesketid før temperaturen er nådd etter tilsetningen av maltet.
Akkurat. Hvor måler maskinen temperatur. Der som enzymaktiviteten er, eller i kjelebunnen. Du burde måle selv ved ditt neste brygg så får du se selv avviket mellom mesk og maskin.
 
Og da spør jeg, som den ignorante tåpen jeg er, hvor foregår enzymaktiviteten? :)
Blir ikke enzymene og stivelsen løst opp fra de knuste maltkornene og spredd rundt i hele vørten? Slik at enzymaktiviteten skjer overalt?
Og kan man tenke seg at like ved varmeelementene blir temperaturen så høy at en del av enzymmengden blir denautert og ødelagt for godt?

I så fall vil den aller beste meskemetoden være å nøyaktig beregne strike-temp etter vann- og maltmengde og holde tempen konstant i hele mesketiden i en godt isolert beholder uten ødeleggende varmeelementer.

Jeg har en bryggemaskin med liggeunderlag surret rundt under mesk. Og beregner striketemp. Da trenger jeg ikke tilføre så mye varme. (Hvis jeg treffer.)
 
I så fall vil den aller beste meskemetoden være å nøyaktig beregne strike-temp etter vann- og maltmengde og holde tempen konstant i hele mesketiden i en godt isolert beholder uten ødeleggende varmeelementer.
Enig. Man må ikke overkomplisere selv om muligheten er der. Jeg bruker hverken varme eller pumpe under meskingen selv om det er tilrettelagt i Brewtoolsen. Sirkulerer så over mesken etter timen er gått, til jeg har utmesktemperatur i midten av mesken. Det tar gjerne en halvtime å øke fra 66 til 75 uten røring, da sirkulerer jeg med maskinen stilt inn på 80 grader.
 
Jeg har kontrollmålt, og den integrerte proben (montert i bunn) viser kun små avvik når temperaturen har stabilisert seg. Og derfra starter jeg selve meskingen. Det er vel det som teller?:)

Personlig mener jeg at det ikke betyr noe på halv/helautomatiske maskiner (merk: med sirkulasjonspumpe). Jeg skulle likt å si at de lærde strides, men det vet jeg ingenting om. Jeg brygger, drikker og liker ølet mitt. Men pipen min får kanskje en annen lyd den dagen jeg bestemmer meg for å delta i en konkurranse...
 
Det er vel åpenbart at temperaturen i mesken i den perioden du bruker på å løfte temperaturen til rett mesketemperatur har noe å si? Om dette tar 10 minutter så har du jo mesket 10 minutter på feil temperatur da. Det er jo ikke slik at det som skjer i 10 minutter på feil temperatur reverseres av 60 minutter på rett temperatur? Blir ikke det som å prøve å bløtkoke hardkokte egg?
 
Blir ikke det som å prøve å bløtkoke hardkokte egg?
Hehe, den var god. :)
Det skjer mye i mesken de første minuttene. Har du 10 min med for lav temp, kan det gi deg et tørrere øl enn du ville ha. F.eks. at FG ender fire poeng lavere enn målet.
Ofte gjør det ikke så mye, ølet blir bra nok. Men fintuner du bryggingen din, blir det feil.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hehe, den var god. :)
Det skjer mye i mesken de første minuttene. Har du 10 min med for lav temp, kan det gi deg et tørrere øl enn du ville ha. F.eks. at FG ender fire poeng lavere enn målet.
Ofte gjør det ikke så mye, ølet blir bra nok. Men fintuner du bryggingen din, blir det feil.

Støttes. Samtidig er det jo bare å justere mesketemperaturen opp et knepp eller to neste gang dersom man opplever for høy utgjæring, så er problemet løst. Alternativt ta hensyn til temperaturfallet ved innmesk ved å varme opp meskevannet noen grader over mesketemperaturen. Uavhengig av hvilke metode man velger handler det bare om å kjenne sitt utstyr og hvilke utgjæring metoden man benytter gir.
 
Jeg forsøkte ikke å bastant påstå at det ikke var noe å ta hensyn til. Selvfølgelig er det en parameter som må hensyntas, dersom målet er å få hver eneste detalj så korrekt som mulig.

Jeg, og trolig svært mange av de som leser her inne, brygger utelukkende fordi det er en morsom hobby. Man burde ikke anta at alle som deltar her inne brygger for å perfeksjonere prosessen.

For noen av veteranene her inne kan det være verdt å ta til seg hvordan man besvarer tråder i "Generelt og nybegynnerspørsmål" :)
 
For noen av veteranene her inne kan det være verdt å ta til seg hvordan man besvarer tråder i "Generelt og nybegynnerspørsmål" :)
Ok. Hvis det var for "elitistisk" svar for deg kan jeg jo heller legge inn et skjermbilde fra instruksjonsboken til Beer Brew 30 Automatic. Det er jo en innstegsmodell til automatiske hjemmebryggerier som du refererer til. Denne har som standard innstilling når du starter maskinen å gå til innmesktemperatur på 71 grader, for så å senke thermostaten til 65 grader når innmesk temperatur er nådd. Det er ok hvis du ikke vil høre på det som blir sagt, men hvorfor skal man komme med usannheter og suboptimale prosessforslag til nybegynnere? Er man en nybegynner, som trådstarter er med sin nye maskin, og spør etter erfaringer, kan svar som er riktig bli satt pris på. Si han har malten i garasjen eller kjelleren da, og den holder nå 8-10 grader. Han stiller maskinen sin på 64 for det er temperaturen oppskriften sier han skal meske på. Setter så nedi maltrøret når vannet er varmt - det senker temperaturen litt. Tilsetter da kald malt, og mesker inn. Han ender da med en mesketemperatur på 58 grader - men i displayet vil det stå 64 grader for det er sensoren like ved varmeelementet, og 15-20 centimeter fra innløp til pumpekretsen. Det brygget vil helt sikkert ende med ukonvertert stivelse i gjæringsbøtta, dårlig utgjæring og en tråd her "hvorfor stopper gjæringen på 1.022".

upload_2019-9-5_20-18-46.png
 
Tilbake
Topp