Strømforbruk

Har bare gjort det for propan, nå bruker jeg elektrisk med god kok og sparer en del

Syntes jeg måtte ta min del av klimaregnskapet og gå over til å bruke mindre og grønnere energi,
man viser da ansvar for de kommende generasjoner.

P.S Har isolert meskekjel og kokekjel, ja faktisk er det samme kjele så der er det også et pluss.

Ville forøvrig tro at det muligens koster mere energi å produsere et komplett anlegg enn det å bruke det i noen tilfeller.
 
Sist redigert:
Antar man at det brukes ett element på 2 kW på full guffe i 4 timer, så har man brukt 8 kWt. Strømprisen ligger mellom 0.5 til 1 krone pr kWt inkl avgifter, blir det 4-8 kroner per brygg.
 
Antar man at det brukes ett element på 2 kW på full guffe i 4 timer, så har man brukt 8 kWt. Strømprisen ligger mellom 0.5 til 1 krone pr kWt inkl avgifter, blir det 4-8 kroner per brygg.
Men klimaet får lide. Norge selger nesten gratis strøm ut av norge og importerer dyrere strøm fra kjernefysisk og kull kraftverk
 
Gjorde noen raske beregninger på mitt oppsett 50L kjele. Jeg pleier å skvise ut 42-44L av det, så tallene kan nok brukes.

Jeg har 3.5W element i boil/heat (bruker samme kjele til begge deler) og 2kW i HERMS. Under heat bruker jeg begge elementer (sirkulerer til heat) for å varme raskt.

Varming av meskevann: 5.5kW*40min = 3.6kWh
Varming av skyllevann: 3.5kW*40min = 3.2kWh
Mesking: 2kW på ca 30% av tiden (60min mesking)= 0.6kWh
Koking: 60min*3.5kW (elementet er ikke på hele tiden, men la oss anta det): 3.5kWh
Totalt ~ 10.7kWh
Med strømpris på ca 1kr/kWh (Inkludert nettleie) snakker vi ca 10kr

Med andre ord: neppe noe å bekymre seg for.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Men klimaet får lide. Norge selger nesten gratis strøm ut av norge og importerer dyrere strøm fra kjernefysisk og kull kraftverk
Mener du kjernekraftverk ikke produserer grønn energi? Der er det jo ingen klimagass utslipp?

Selv bruker jeg min klimakvote som jeg har spart opp til flyreiser til Karibien, synes det fumker bra og det gjør visst Kongefamilen også. Vinn Vinn situasjon.
 
Men klimaet får lide. Norge selger nesten gratis strøm ut av norge og importerer dyrere strøm fra kjernefysisk og kull kraftverk

Det stemmer nok ikke, i flere år nå har Norge produsert mer kraft enn vi har forbrukt.
Overskuddet blir eksportert til Europa og er med på å senke produksjonen av kraft i Europa som ikke er så ren som vår.
 
Men klimaet får lide. Norge selger nesten gratis strøm ut av norge og importerer dyrere strøm fra kjernefysisk og kull kraftverk
Stemmer ikke. Vi utveksler strøm med europa ved at vi selger strøm om dagen og kjøper tilbake om natta. Vi har vannkraft som er meget lett å regulere effekten på. Europa har varmekraftverk som det tar flere dager å regulere etter forbruk. Dermed brukes norges energi til å levere forbrukstoppene. Og vi kjøper tilbake billig energi på natta når varmekraftverkene likevel må produsere mer enn de selger. Derfor er ikke nattsenking noe tema i europa.
 
Vi kjøper fra Danmark der de bruker kull for å produsere strøm. Kjernekraftverk produserer plutonium som må lagres og er radioaktive i 100000 år
 
Tilbake
Topp