Strømskap/ proskap hjælp!

Alle trefasekontaktene er for 400 volt. De blå er for enfaseuttak. Enfase uttak på de fleste 400 voltsanlegg er 230 volt. Du vil legge merke til at på et slikt 400 volts anlegg så har du 5 pinner i motsetning til 230 volt der man bare har 4. Den femte pinnen er nøytralleder. På et 400 voltsanlegg tar man ut enfasekurser mellom en v faselederne og n-leder. Det er slik man forsyner stikkontakter og lys i bygninger som har 400 voltsanlegg. Til det aktuelle skapet, så kan du ikke bruke det dersom du bare har 230 volts anlegg. Dette er beregnet for 400 volt.
 
dangit! Det var billig, og jeg måtte gi fra meg proskapet mitt for sommeren. Bryggeriet står uten strøm, og da blir det ikke mye øl i sommer...

Men takk for kjapt, presist, pedagogisk og informativt svar.
 
63 amp inn. Trenger egentlig bare 2 x 32 ut, evt 1x32 + 2x 16a

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Trodde jeg kunne se hvis det var noe på utleia på jobben, men prisen ble ikke så fin som jeg håpet på..
 
Det var snilt av deg. Men si meg: finnes det en adapter fra 63-32? Det vil egentlig holde for meg med 2 stk biltema byggsentealer.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Jeg vet ikke hvis du får kjøpt det, men jeg vet de finnes, men vet ikke hvis du får de uten sikring, type i skap.
 
Jeg kalkulerte to måneder og det ble ca fire lapper, selv om det kan sikkert gjøres billigere.. Men det var mer enn dyrt nok tenkte jeg.

Men hvis det er ok for folket på jobben så er det billigere hvis du leier 63A-32A overgangen. Dette er jo egentlig noe vi trenger selv innimellom men jeg kan høre, hvis du er sugen på det. 900 bols i tre måneder, er jo penger det og, men dessverre ikke jeg som styrer ratene.
 
Steike. Takk for at du sjekket det for meg! Tror nesten det blir like greit å kjøpe det skapet fra elimportøren da jeg. Så er jeg helt uavhengig. Hvis jeg forstår det rett har det en 32 a utgang som går rett ut utenom sikring? Slik at jeg også kan sette på en 32 a sentral til som en forlengelse?
 
Litt irriterende å ha et skap som jeg må levere fra meg med ujevne mellomrom. Vil heller ha en middels løsning, som kan skrus fast i veggen, enn en god løsning som stadig vekk må ut av døra.
 
Men du trenger fortsatt 63-32A overgang?

Men ja, det ser sånn ut. Av det jeg kan lese på sikringene så går disse kun på 16A-stikkene.

Edit: 40A jordfeilbryter hørtes ut som om noen har kløna det til da de skrev beskrivelsen. 40mA er mer sannsynlig.
 
Sist redigert:
Ja hvis jeg bruker to skap trenger jeg en sånn adapter, men dersom jeg klarer meg med bare ett, trenger jeg vel kun en skjøtekontakt som takler de tjukke lederne i 63a kabelen?
 
Det er jo sikringer på alt, så det skal ikke bli overbelastning på den kontakten?
 
Hva mener du? Er ikke inntaket (altså kabelen du forer dillet med) ditt 63A? Hvis skapene dine tar imot 32A trenger du overgang ned til 32A.
 
Det er jo sikringer på alt, så det skal ikke bli overbelastning på den kontakten?

Belaster du maks på hver 16A i det skapet så overbelaster du 32A'en inn.

16A x 4 = 3680 x 4= 14720W

32A blå inn = 1.73 x 230 x 32 = 12732W Da går strømmen i skapet, selv om 63A'en inn tåler det, men du distribuerer fra 32A-skapet.

Gitt null spenningsfall i kablene.
 
Tilbake
Topp