Studietur til København

Lars

Norbrygg-medlem
Det skal arrangeres studietur til København (og eventuelt omegn) på vårparten, som Interreg-prosjekt, og jeg lurer da på om dere har tips til hvor vi bør dra, og hva vi kan oppleve der?

Studieturen er i utgangspunktet lagt opp for småskalaprodusenter av øl i Trøndelag og Øst-Trøndelag (Jämtland), men sikkert åpent for påheng. :)
 
Hei
Jeg kan også anbefale Nørrebro Bryghus, men det er det eneste jeg har vært på i Køben. Det finnes en del mikrobryggerier og jeg valgte Nørrebro framfor den på tivoliet og Jackobsen.
Hvis dere tar DFDS-ferga fra Oslo så får du også kjøpt flere brygg fra Skands på flaske i flere av barene på båten. Smakte Skands humlefryd (tsjekkisk pils) og IPA'en som jeg ikke husker navnet på.
 
Takker for tips, tar gjerne imot flere!

Nørrebro Bryghus sto allerede på lista også, selv om jeg må innrømme å ikke vite mye om bryggeriet særlig annet enn gjennom litt skryt på forumet her + en ikke fullt så spennende Global Ale.. :)

Vi flyr nok direkte fra barteland.
 
Hvis du tar toget til Nørreport kan du gå ned til Plan B. Hyggelig sted med godt utvalg av flaskeøl og alltid noe morsomt på kranene.

Over broa, og ikke langt fra Nørrebro Bryghus er Ølbaren. Her er det også meget bra utvalg både på flaske og fat.

I det samme området er en butikk som har brukbart utvalg av flaskeøl: Høkeren.

Ellers er Ølbutikken obligatorisk, men sjekk åpningstider.

Og hvis det er plass til flere flasker i bagasjen må dere dra på Kihoskh. En kiosk med fantastisk ølutvalg!

Adresser finner du her:
http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/copenhagen/58.htm
 
bidland skrev:
Hvis du tar toget til Nørreport kan du gå ned til Plan B. Hyggelig sted med godt utvalg av flaskeøl og alltid noe morsomt på kranene.

Over broa, og ikke langt fra Nørrebro Bryghus er Ølbaren. Her er det også meget bra utvalg både på flaske og fat.

I det samme området er en butikk som har brukbart utvalg av flaskeøl: Høkeren.

Ellers er Ølbutikken obligatorisk, men sjekk åpningstider.

Og hvis det er plass til flere flasker i bagasjen må dere dra på Kihoskh. En kiosk med fantastisk ølutvalg!

Adresser finner du her:
http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/copenhagen/58.htm

Bra tips til både gane og koffert! :)

Det som likevel er aller mest interessant for turen, er (små) bryggeri som kan besøkes for kursing/utfyllende guiding/deltagelse eller observering av bryggeprosesser, diskusjoner rundt drift og liknende, som er direkte eller indirekte relevant for eget virke her hjemme.
 
Dra på Den tatoverede Enke i Gothersgade. Belgisk fokus i puben, og belgisk restaurant i overetasjen.
 
Vil også anbefale ølbutikken Barleywine. Masse snadderøl til en billig penge. www.barleywine.dk.

En liten butikk med godt utvalg, og en del utstoppede fugler av en eller annen grunn.

Kan også anbefale Den tatoverede Enke i Gothersgade. Mye godt belgisk og en del flaskeøl. Man kunne også kjøpe det meste av flaskeølet deres to-go for halv pris av å drikke i lokalet. Fiffig.
 
Nørrebro Bryghus er som så mange allerede har sagt, et sted man bør besøke. Tar man kontakt på forhånd, får man garantert en omvisning osv.

Har dere litt tid og ikke er låst til å være i Køben, så kan det anbefales å ta kontakt med Per Kølster på Fuglebjerggaard Gårdsbryggeri. Han har gjort mye eksperimentering med øl, dyrker egen malt og humle i småskala, har sitt eget lille malteri, og i vinter gjorde han et eksperiment sammen med hjemmebryggerne i området, der de testet ut samme oppskrift med ca 30 forskjellige gamle maltslag. Gården/bryggeriet ligger i Helsinge, nordvest på Sjælland. Har dessverre ikke vært der selv, men har mange ganger snakket med ham om å gjøre et besøk.

Andre i København er Brewpub (der Gunnhild Kolvereid tidligere var brygger, ho er nå på Carlsberg), de har ihvertfall gode øl og god mat. Vesterbro Bryghus har stilig lokale men lite annet, Apollo ved inngangen til Tivoli har stort sett greie øl og mat, men er elllers lite interessant. Inne på Tivoli ligger Færgekroen Bryghus, men det er en søsterbedrift til Vesterbro Bryghus, og like lite interessant.

Ute på Amager ligger Amager Bryghus, der Jacob Storm og Morten Ett-eller-annet stort sett fokuserer på big beers, og gjør dette bra. Nesten gangavstand fra Rådhusplassen. Amager er dog kun et bryggeri, ikke noe mat å hente der.

Meyer's Deli er en kafe/deli som fokuserer på lokale råvarer med høy kvalitet. Det er et av prosjektene til han Meyer-fyren (Claus?) som har vært på tv i Norge i vinter/vår. Plan B og Den Tatoverede Enke har andre allerede nevnt, slutter meg til den anbefalingen, men Plan B kan det være en utfordring å få plass på hvis man er en hel gruppe.

Innkjøpssteder er sikkert også interessant. Ølbutikken i Oehlenschlagersgade har det råeste utvalget med øl du ikke finner andre steder i Danmark/Europa, men kanskje litt for nerdete. Gammel Strand Vin og Tobak har bra utvalg i danske øl, og så ligger det en like over på Amager som heter Fish & Beer eller noe sånt. Barleywine er også nevnt tidligere, en bra butikk.

Se gjerne www.ratebeer.com og places-seksjonen der for å finne flere.
 
Tilbake
Topp