Styring og måling av flere skap

Hei.

Jeg har i dag 3x kjøleskap som hvert gjør en egen jobb.

Ønsker følgende:
Gjærskap
Måle: Temp i gjærdunk, Gravity i gjærdunk, Temp i skapet
Styre: Kjøleskap samt varmekilde

Karboneringsskap
Måle: Temp i skapet
Styre: Kjøleskap samt varmekilde

Lagringskap
Måle: Temp i skapet
Styre: Kjøleskap

I dag har jeg følgende utstyr:
Gjærskap:
Tilt til måling av SG og Temp i gjærdunk.
ITC-308 til styring av kjøleskap og varmekilde

Karboneringsskap
ITC-310 til styring av kjøleskap og varmekilde

Lagringskap
Ingenting.


Jeg ønsker at alle målinger enkelt kan bli integrert inn i brewfather for både gjær- og karboneringsskap.
Tilten sin temp sensor har intervaller på 0.5 grader, noe jeg synes er litt dårlig. vil gjerne ha den ned på 0.1

Jeg er ikke redd for å måtte skru/lodde sammen noe finurlig, så lenge jeg får lagt data inn i Brewfather.
Har forsøkt å hente tall ut fra ITC-308, men får bare gibberish via Tuyapi
 
Skal ikke hevde at det er det beste eller tryggeste, men oppdaget "BrewPiLess" for noen uker siden etter noen poster her på forumet og har hatt mye gøy med det. Jeg har ikke brewfather og heller ikke tilt, men det er støtte for begge deler. Logger selv til thingspeak og det funker helt fint, men vanligvis bruker jeg bare webserveren på chipen direkte.

Dette er jo ikke noe du kan kjøpe ferdig, du må kjøpe delene, sette det sammen og laste programvaren inn på chipen du kjøper. Og du må lage en separat enhet for hvert kjøleskap. Du må også kople 230 volt via releer, som bare elektrikere har lov til å gjøre. Det er et eksempel på utstyr og kopling i dokumentasjonen Chip, temperatursensor, motstand, releer og evt. display får du for under 100 kroner til sammen tror jeg på banggood eller aliexpress, men du trenger også strømforsyning til chipen, og noen gode klips og boks. Chipene har usb-inngang så du kan bruke en vanlig mobillader. Wago-klips fra Clas Ohlson er lettvinte til ledningene med 230 volt. Du må også finne en måte å feste delene så de ikke ramler rundt inne i boksen. Lim, skruer, elektrikerteip e.l.

Jeg har bygd slik at boksen er på utsiden av kjøleskapet (Den ligger bare på toppen). Temperatursensoren og ledning til varmekilde går inn gjennom kondens-vannhullet nede bak. Andre muligheter er å borre et hull i skapet, klemme de i dørlista, eller på skap der termostaten er på innsida, går det jo an å kople seg på strømmen der, så du slipper å føre termostat og varmeledning inn i det hele tatt. Men jeg vet ikke om disse små chipene vil ha dekning når de er inni skapet. Jeg tror det er noen andre tråder her på forumet om dette.

BrewPiLess bruker temperatur-sensoren DS18B20 som har presisjon +/- 0,5 grader. Som mye annet utstyr viser BrewPiLess likevel temperaturen i 0,1 graders intervaller. Du kan sikkert få noen til å programmere støtte for noen mer presise sensorer, men de fleste mer presise sensorer er jo veldig dyre (3-400 kroner og oppover som jeg kan finne).

Ellers kan du jo kjøpe den kommersielle BrewPi, som koden til BrewPiLess kommer fra, men da snakker vi jo 1500 + per enhet.
 
Skal undersøke litt mer rundt BrewPiLess.
Kan se ut som det skal kunne dekke behovene jeg har :)

Har allerede laget gjennomføringer i de skapene jeg har, men skal absolutt se på muligheter til å gjøre dette litt mer "sexy" om jeg skal bytte ut disse skapene etterhvert :)
 
Da har jeg bestilt deler til to slike styringer, så blir det spennende å se både når de kommer, og om jeg får dette til.
Takk for tips :)
 
Tilbake
Topp