Sukker/Dekstrose i IPA

nils2

Heisan! Er det noen som har erfaring med å tilsette sukker for å få et tørrere øl? Hvor i prosessen tilsetter man det?

Jeg kommer til å få erfaring på søndag, men jeg vil jo tro at man tilsetter det i koken, slik at sukkeret er med hele veien.

Ingenting galt i å bruke litt sukker i en IPA. Tilsett det når som helst under kok, gjerne mot slutten.

Brukt det flere ganger for å "tvinge" ned FG. Aldri vært noen problemer for min del (holdt meg under 10% av totale maltinnhold)

vanlig strøsukker er fint. mest brukt også.
tøm i kokekjelen under kok, og rør godt ut så det ikke legger seg på bunnen og svir seg :)

Peis på med bordsukker eller druesukker ja. Rør godt ut så det ikke svir seg. Bare å hive i først som sist i kok.

Men om du vil ha et tørrere øl kan du jo bare meske lavere.

Two captains bruker jo demrasukker, hvis jeg skulle brukt noe måtte det blitt det

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

loebrygg skrev:
Two captains bruker jo demrasukker, hvis jeg skulle brukt noe måtte det blitt det

forskjellen på det og vanlig farin er stort sett prisen i øl ihvertfall :)

Hvis det er en standard IPA du skal brygge så er det som andre sier: dass det opp i kokekaret, rør.
Hvis det er en noe sterkere variant av IPA ville jeg vurdert å tilsette etter stormgjæring.

det er en vanlig IPA i denne omgang. Men av ren nysgjerrighet. Hvor mye sukker snakker vi om hvis du tilsetter under stormgjæring?

magne1972 skrev:
loebrygg skrev:

Uraffinert sukker kan faktisk sette ganske markant smak på ølet. Men det er en del forskjell på demerarasukker, tror jeg. Så forferdelig dyrt er det nå heller ikke.

Sjekket bryggeloggen, har aldri tilsatt mer enn 9% dememera sukker av det totale sukkerinnholdet i noe brygg uavhengig av om det har vært under koking eller etter stormgjæring.
Påenget med å tilsette etter stomgjæring er at man ikke "stresser" gjæren med en heftig vørter før gjæringen har kommet i gang.
Brygget en Imperial IPA på ca 10%, da valgte jeg å tilsette sukkeret etter stormgjæring.

Kjetil S skrev:
magne1972 skrev:
loebrygg skrev:

Uraffinert sukker kan faktisk sette ganske markant smak på ølet. Men det er en del forskjell på demerarasukker, tror jeg. Så forferdelig dyrt er det nå heller ikke.
Jeg er enig i det Kjetil, men vanlig demara fra butikkhylla gir minimalt med smak. får man tak i andre uraffinerte kan nok de gi et bedre preg. jeg har forsøkt den mørkeste varianten de fører på meny (som påståes å være rørsukker uraffinert og mørkbrent)
den ga ved store doser en liten hint av smak, men tilnærmet null.
Jeg har større tiltro til syrup av forskjellige varianter. en fra vin&bar jeg forsøkte var heller ingen vinner, men litt bedre.
En diskusjon om temaet hadde faktisk vært topp, for jeg selv har vanskeligheter med å finne noe som faktisk er virkelig bra.

Hm, jeg mener å ha kjent smak av 300 gram Dansukker brunt sukker i en imp stout (23 liter batch). Mørk sirup ga tydelig smak av rom (brukt i en lettere stout). Jeg har også innbilt meg at jeg har merket samme mengde Dansukker demerara i en dubbel, men der hadde jeg også en god porsjon candi sirup, aldri prøvd lignende oppskrift osv., så det er selvsagt bare tull. Strengt tatt burde dette kunne løses eksperimentelt: splitt en batch i flere deler, kok opp lake med samme mengde av ulike sukker og tilsett før gjæring.

Tilbake
Topp