Sukker dyppet i star sun!

Heisann,

Flasket mitt første brygg her forleden. Jeg brukte slike coopers drops. Jeg desinfiserte en kniv og en skjærefjøl og brukte 1 1/2 drops pr 0,5l flaske. Mens jeg holdt på mista jeg et drops i star sun kummen (utblandet star sun) og før jeg skjønte hva som skjedde kastet jeg den rett oppi ei flaske. Vet ikke hvilken en flaske for å være helt ærlig da jeg var i panikk (tydeligvis lite som skal til for å vippe meg av pinnen... når det gjelder øl i alle fall). Jeg regner ikke med at det har noe å si, da man stadig dypper og renser ting i star sun, men tenkte likevel å høre om det kan ha fått en konsekvens. Har stått på flaske i 8 dager nå og i kveld åpner jeg den første for en smak. Skal vel stå på flaske noen dager til før jeg hiver de i kjelleren. Veldig morsomt dette ølgreiene!

Takk for hjelpen!
 
Brukte også coopers drops da jeg og bryggekameraten min flasket vårt første brygg! Det gikk også veldig bra. Men fra brygg nr 2 og utover, valgte vi å lage en sukkerlake. Da får man mye jevnere fordeling av sukkeret, og man kan beregne sukkermengden mye bedre, Si at du f.eks skal ha 6 gram per liter sukker i en 20 liter batch. Litt mer for belgiske og hveteøl, og litt mindre for stouts typisk, finnes mye om dette på nettet. Da koker du opp 6x20=120 gram sukker i litt vann, og heller oppi når du stikker om fra gjæringskar til tappekar(eller hva det nå heter). Når du koker dette sukkeret tar du knekken på alt av ulumskheter, så trenger ikke tenke på infeksjon. Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe karboneringsdrops. Du kan kanskje røre forsiktig!! rundt med en 'sanitized' rørepinne for å forsikre deg om at det blir jevnt fordelt i ølet. Ønsker ikke å blande inn noe oksygen etter at gjæringen er ferdig. Just my two cents ;)
 
Sist redigert:
Takk! Det høres ut som en god metode, Robert! Det blir nok sukkerlake etter hvert. Vi tok de aller enkleste valgene denne første runden, så får vi avansere jevnt og trutt:).
 
Bare å lese bøker, artikler på nett, og frekventere dette forumet, kjempemye god kunnskap å hente her inne. Har brygget i to år nå, og lærer noe nytt hver dag ! :)
 
Tilbake
Topp