Sukker eller CO2 til Karbonering

Har erfart at det er lite kullsyre i ølet etter en uke, selv om jeg bruker anbefalte innstillinger for co2. Bruker Brewfather sin kalkulator. Er det en fordel å rulle fatet i 15 min. isteden for å la det stå kaldt i en uke?
Hva er fordelen med co2 framfor sukker? foruten at ved sukker må det stå i romtemp i 30 dager.
 
Har erfart at det er lite kullsyre i ølet etter en uke, selv om jeg bruker anbefalte innstillinger for co2. Bruker Brewfather sin kalkulator. Er det en fordel å rulle fatet i 15 min. isteden for å la det stå kaldt i en uke?
Hva er fordelen med co2 framfor sukker? foruten at ved sukker må det stå i romtemp i 30 dager.
Flere moment å ta med her. Tvangskarbonering med Co2 varierer etter hvilken temp ølet holder. Prøv deg frem med en kalkulator. Brewersfriend er god.
En uke holder som regel om ølet er kjøleskapskaldt. Kaldt øl tar opp Co2 lettere/raskere en rom.temp øl.

Ruller du fatet går det fortere da du "tvinger" det raskere inn i vesken. Da kan du også karbonere ølet mye raskere mye høyt trykk. 5 min på 3 bar er vistnok en standard quick-carb om det trengs. Har aldri prøvd det siste selv.

Fordelen med Co2 er at en kan karbondere helt oksygenfritt, ved oksygenfri overføring fra gjæringskar til fat.
Noen mener smaken også blir bedre og "renere", men her er det store individuelle forskjeller fra folk til folk og ølstil til ølstil.
Du slipper og selve flaskingen, noe mange har som beste grunn for fat.

Som regel er flasker karbonert etter 10-14 dager i romtemp, ved normal god gjærhelse. Sikkert noe raskere ved høy temp, men da kan en begynne å diskutere om karboneringen også gjør at gjæren produserere mer evt usmak siden den er utenfor sin "komforttemp".
 
Tilbake
Topp