Sukker lake & Humle

Hei igjen, har egentlig bare to kanskje litt teite spørsmål. Men here we go!

1) sukkerlake

Første brygget jeg lagde prøvde jeg meg på en sukkerlake, var lyst øl så brukte ca 6g x pr liter.
Før tapping på flasker stakk jeg øllet over til et nytt kar som sukkerlaka lagg i og rørte litt rundt forsiktig
Men syns karboneringa var veldig ujevn på de fleste av flaskene. Så de siste brygga jeg har bare brukt karbonerings drops. Men i lengda kan kanskje det bli litt dyrt eller kanskje jeg bare er kjerrig. Uansett, er det slik man gjør det evt, koker opp noen par dl veier opp sukkere til det løser seg la det kjøle seg ned til romtemp ca og stikker øllet over i et nytt kar, Kan være at jeg er bare utrolig blond, Når jeg tenker meg om burde jeg også kanskje invistere i en digital vekt og ikke bruke den gammle greia jeg har på kjøkkenbenken til pynt.

2)

Humle til IPA kit
Har prøvd noen forskjellige øl kit's nå og syns det er sånn delvis midt på treet. Men det koster så å si lite og er veldig lite arbeid. Uansett, så kjøpte jeg meg en "Coopers IPA" som skulle være bra med humle aroma. Vel, enten har jeg mista alle mine smaksanser og luktesanser for jeg kan ikke engang forestille meg at dette skulle være en IPA

Så sist jeg prøvde meg på et IPA kit kjøpte jeg med meg en pakke (50g) med en humle jeg aldri hadde testet før for gøy. Lagde meg en "humle te" og blanda det godt oppi, men syns det ble rimelig tampt alikavell, syns det er morro med en IPA gir et lite kick.

Så jeg har snakket litt rundt på forskjellige forumer og de fleste vil ambefale "Casscade"
Noen av dere som har noen mening om denne humlen eller har kanskje et anna alternativ.

Mine favoritter av IPA er vel: Kinn's Vestkyst & Humlehaud Nøgnø Ø IPA og Rena's IPA

Har egentlig ikke så ekstremt mye peiling på forskjeliige humle typer så gjerne forklar som om jeg startet å brygge igår.

haha!

Tusen takk for svar

mvh Stian
 
Sist redigert:
Bruker du litt tynn sukkerlake så blander den seg trolig lettere.
Har flasket endel kasser nå og opplever ikke ujevn karbonering.

Cascade er god så du kan gjerne bruke den.
Går du på f eks Bryggselv sine sider så står det både pris og litt info om humlene.
 
Bruker du litt tynn sukkerlake så blander den seg trolig lettere.
Har flasket endel kasser nå og opplever ikke ujevn karbonering.

Cascade er god så du kan gjerne bruke den.
Går du på f eks Bryggselv sine sider så står det både pris og litt info om humlene.


Skal prøve meg på en stout neste gang tenker jeg, uansett. Når du stikker øllet over i karet med sukkerlaken, rører du lenge, har bare hørt at du må ikke bruke lang tid fra karet til flaskene for det kan komme infesjon. Kanskje jeg bare var litt pinglene sist og ikke rørte bra nokk,

hvor mange gram ca pleier du å karbonere en stout med ? :)
 
Du har tid til å røre litt slik at laken blir blandet. Og om laken er litt tynn så tviler jeg på at du vil kjenne forskjell på 2 og 4 deciliter på rundt 20 liter. Bruker en "fiskesleiv" til å røre med da den har tynnt skaft og stort røreareal.
Har bare laget et par stouter og det er lenge siden. Antar jeg brukte 6-7g/l som er det jeg normalt bruker.
Leser at noen kan få problem med så mye sukker hvis ølet blir ristet opp under transport. Har ikke opplevd det men så har jeg ikke tatt med meg så mange ganger heller.
 
Du har tid til å røre litt slik at laken blir blandet. Og om laken er litt tynn så tviler jeg på at du vil kjenne forskjell på 2 og 4 deciliter på rundt 20 liter. Bruker en "fiskesleiv" til å røre med da den har tynnt skaft og stort røreareal.
Har bare laget et par stouter og det er lenge siden. Antar jeg brukte 6-7g/l som er det jeg normalt bruker.
Leser at noen kan få problem med så mye sukker hvis ølet blir ristet opp under transport. Har ikke opplevd det men så har jeg ikke tatt med meg så mange ganger heller.
Har altid berre tilsett sukkerlake i dunken og latt den naturlige blande seg. Tapper 3-5 liter så slår eg alt på i dunken ca 2 - 3 desiliter. Har ikkje hatt noke problem med denne måten.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Cluet er som Jo-Helge sier; tapp først 3-5l til omstikkingskaret før du har i sukkerlaken (den trenger ikke å være helt avjkjølt).
Prøv å tilsette 50gr Cascade pellets i gjæringskaret etter ca 6-7 dager (såkalt tørrhumling) og la den ligge i karet 5-6 dager før du stikker om og flasker, så vil du merke forskjell:)
 
Cluet er som Jo-Helge sier; tapp først 3-5l til omstikkingskaret før du har i sukkerlaken (den trenger ikke å være helt avjkjølt).
Prøv å tilsette 50gr Cascade pellets i gjæringskaret etter ca 6-7 dager (såkalt tørrhumling) og la den ligge i karet 5-6 dager før du stikker om og flasker, så vil du merke forskjell:)

Hvis du skal dryhoppe pleier du å legge humla i en sånn liten meskepose med noe rustfrittstål som vekt, eller bare hiver du det oppi?
Tenkte bare hvis du bare legger det oppi at det bare kommer til å bli som en kjukk stor grønnkake på toppen som ikke synker evt. Bryr meg lite om øllen er klar eller ikke, det er ikke så farlig for min del.
 
Tror de fleste bare har den rett i karet. Synker vanligvis greit ned ved "kaldkrasjing".
Men skal du ikke sette det kaldt før flasking er kanskje pose (med lodd) å foretrekke. Ser enkelte skriver de får litt liten effekt av tørrhumle ved bruk av pose. Husk vasking og desinfisering av evt utstyr du har i ølet. Humla i seg selv er grei.
Ang sukkerlake. Flere måter fungerer, gjør det du slik du liker best.
 
Jeg pleier å røre rundt etter å ta tappet ølet over i sukkerlake med heverten, slipper å desinfisere ekstra utstyr ;) Har smakt original Coopers IPA, er ikke det mest spenstige i IPA verdenen akkurat
 
Tilbake
Topp