Hjembrenten i undommen - ikke at jeg drakk så veldig mye av det, men den var der - var jo laga av sukker fra roer. Når belgierne bruker sukker i ølet sitt, er det stort sett fra roer, og det gjelder sirupen deres, også. Det er ingen tilleggssmak fra det raffinerte roesukkeret, så vidt jeg skjønner.Lurer på å teste planting av sukker roer. Ingen som tilfeldigvis har testet den i noen form av gjæret brygg? Har ikke smakt sirup av beter, så aner ikke hvor mye «tilleggssmak» det er i den…
Dessverre sier ikke karen i artikkelen jeg lenka til, noe om smaken. Om du dyrker noen beter, finner du vel ut av det. Det ser ikke ut til å være noe enormt arbeidskrevende prosjekt. Så har du interesse for sånt, er dette sikkert gøyOm det raffineres kommersielt er nok alle ekstra smaker borte, enig i det. Men om jeg koker inn ferske roer til sirup blir det nok «noe attåt» spørsmålet er om det er til sorg eller glede…
I min barndom gikk vi på kålrotslang i åkeren til prestegården. Kålrot er såpass godt at vi syntes det var verdt risikoen - som vel ikke var så storJeg knaska på noen sukkerroer på Jamaica i sommer, det var egentlig ikke noe særlig godt…![]()
Det finnes noen varianterI min barndom gikk vi på kålrotslang i åkeren til prestegården. Kålrot er såpass godt at vi syntes det var verdt risikoen - som vel ikke var så stor. Så vidt jeg skjønner, smaker ikke sukkerroer veldig forskjellig - sjøl om de inneholder 20% sukker.
Men om jeg ville hatt kålrotsirup i ølet mitt ... tjann... nei! Men du kan være sikker på at noen har prøvd det, eller noe lignende - i alle fall i USA. De lager jo gresskar-øl.
edit: Lo and behold: https://www.instructables.com/Beetroot-Beer/
www.brewolution.no
Haha, det forsøket med rødbeter var håpløstI min barndom gikk vi på kålrotslang i åkeren til prestegården. Kålrot er såpass godt at vi syntes det var verdt risikoen - som vel ikke var så stor. Så vidt jeg skjønner, smaker ikke sukkerroer veldig forskjellig - sjøl om de inneholder 20% sukker.
Men om jeg ville hatt kålrotsirup i ølet mitt ... tjann... nei! Men du kan være sikker på at noen har prøvd det, eller noe lignende - i alle fall i USA. De lager jo gresskar-øl.
edit: Lo and behold: https://www.instructables.com/Beetroot-Beer/