Sukker VS DME

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Har oppskrift på et par alkoholsterke IPA liggende. Denne ene skal ha 1,5 kg DME (OG 1081)for å få igang dansefoten. Den andre skal ha 2 kg hvitt sukker(OG 1090).
Vet at resten av maltsammensettingen spiller inn, men lurer på hva vil DME gjøre forskjell i smaken opp mot sukker?

Det med sukker blir nok et lettere og tørrere øl enn det med DME. Hørtes mye ut med 2 kg sukker. Lykke til :)

DME er jo tørket vørter, i forskjellige typer. DME vil uansett ha mer ugjærbart sukker enn ren farin. Ren farin/hvitt sukker gir deg kun CO2 og alkohol. DME er ferdig tørket vørter og kan brukes på lik linje med LME. Ville brukt rett type DME fremfor sukker!

Dipa bør ha litt sukker for å gjøre ølet tørrere og mer lettdrikkelig. Noe som også er vanlig i belgiske øl. 2 kg er kanskje litt mye i 25 l,  enig.

en "tommelfinger-regel" hos meg er rundt en maks 8-10% sukker i brygget vist en fyst skal bruke sukker. 'Les regel' ;) Som oftast 2-3% som blir nytta, helst i alkoholsterke øl.

LasseO skrev:
en "tommelfinger-regel" hos meg er rundt en maks 8-10% sukker i brygget vist en fyst skal bruke sukker. 'Les regel' ;) Som oftast 2-3% som blir nytta, helst i alkoholsterke øl.
Enig.

Ville brukt demerasukker fremfor hvitt sukker, syns det lager bedre smak. Du finner det på de fleste dagligvareforretninger. Rema har en fairtrade variant i 500g pappkartonger.

SindreW skrev:
LasseO skrev:
Enig.

Ville brukt demerasukker fremfor hvitt sukker, syns det lager bedre smak. Du finner det på de fleste dagligvareforretninger. Rema har en fairtrade variant i 500g pappkartonger.

Demerarasukker gir (synes jeg) et romaktig preg på ølet. Har selv hatt det i en Imperial IPA.

Poenget må vel bare være hva man ønsker sukkeret skal gjøre? Hvis man bare skal ha et sterkere øl og har plass i meskekaret er det ikke noe poeng i å bruke DME, da er mer malt like greit. Når man bruker farin i en DIPA er det for å gjøre ølet tørrere. Det er ingenting med sukker som er problematisk i så måte. En DIPA med en OG på 90 vil bli svært tung og søt uten sukker...

Takker for svar. Da skjønner jeg litt mer. Tenkte ikke på at sukkeret vil gjøre den ene tørrere/mindre søt enn den med DME.
Byttet om sukker og DME mengdene.
Nøgne Ø oppskriften jeg har liggende skal ha 2kg DME. OG:1.081 å FG: 1.016
Den andre er lupus salictarius Imperial IPA. Den skal ha OG: 1.095 å FG: 1.008 Denne skal ha 1.36kg hvitt sukker.
Brygger med BB30 så med slike OGer så må det brukes sukker eller DME.

Nå er jeg lei av å lete så jeg spør.
Er det noen som kan si hvor mye man øker OG med ved bruk av sukker? Feks 100g pr liter bare for å ha et tall å gå ut fra.

Tilbake
Topp