Sukkerinnhold i brygget

Hei folkens satte et brygg i går, det jeg satte med var et ølsett fra Coopers Mexican zerveca 2 kg pilsnermalt og gjær (Saflager S-23 11.5g )

varmet opp 25 liter vann til 67 grader, trekte de 2 kg pilsnermalten i 1 time derreter helte jeg ølsettet oppi, dette varmet jeg opp til 99 grader i 30 min. Mesket derreter dette ned ved hjelp av tvinnet koperrør, dette tok 16 min å komme ned til 20 grader.

Men mitt spørsmål er egentlig dette : tok en sukkertest med hydrometeret og da lå den på 1030 noe som tilsier at ølet kommer til å få en alkohol styrke på 3,9 %
koket opp 1dl vann og tilsatte 2dl sukker som jeg helte i og da kom jeg opp til 1038 eller noe som tilsier 5% ca.
Men er dette nødvendig og gjørde jeg det rett ? sukker er da egentlig fy fy ?

Skal sette et brygg til på fredag og da skal jeg kun bruke pilsnermalt, men også humle pellets (Saaz Pellets 4.0%) og samma gjær, men er redd sukkerinholdet blir svakt ? eller tar jeg feil? kommer til å bruke 7-8 kg pilsnermalt til 25 liter vann koketid 1 time.

Mvh Marius
 
Marius Hegglund skrev:
Men mitt spørsmål er egentlig dette : tok en sukkertest med hydrometeret og da lå den på 1030 noe som tilsier at ølet kommer til å få en alkohol styrke på 3,9 %
koket opp 1dl vann og tilsatte 2dl sukker som jeg helte i og da kom jeg opp til 1038 eller noe som tilsier 5% ca.
Men er dette nødvendig og gjørde jeg det rett ? sukker er da egentlig fy fy ?

Det kommer ann på hvor godt bra gjæren klarer å prestere. Om du har 1030 og skal ende opp med 3.9% så gjærer det helt ut, og det er ikke alltid like lett å få til. Du kan evt søke litt på gjærtypen du brukte, og se hvor mye den vanligvis klarer å spise. Har aldri prøvd å tilsette vanlig sukker, så det kan sikkert noen andre svare deg på..


Marius Hegglund skrev:
Skal sette et brygg til på fredag og da skal jeg kun bruke pilsnermalt, men også humle pellets (Saaz Pellets 4.0%) og samma gjær, men er redd sukkerinholdet blir svakt ? eller tar jeg feil? kommer til å bruke 7-8 kg pilsnermalt til 25 liter vann koketid 1 time.

Med 7-8kg vil du få en OG på over 1050, alt etter hvor mye du koker bort. Du kan plotte inn tall på http://haandbryg.dk, så blir det litt lettere å regne ut.
 
Leser jeg rett når jeg ser att du ikke kokte vørteren?
Trodde det var veldig viktig med pilsnermalt
 
Tilbake
Topp