Sukkerlake FØR gjæring

I løpet av helgen brygget jeg meg en porter. Jeg er egentlig godt fornøyd, det hele gikk relativt smertefritt, tatt i betraktning at jobben ble gjort på kjøkkenet, men induksjonsovn og det faktum at jeg har 4 barn i alderen 5 år til 4 måneder hengende rundt beina. Mor har selvfølgelig gjort en god insats for å gi far noenlunde levelige arbeidsforhold. Men så skjer det, når barna har gått og lagt seg og freden har senket seg over både kjøkken og vørter, jeg feiler - omtrent som landslaget gjorde i går kveld - så gjorde også jeg en dårlig jobb. Hva det var som gjorde det er jeg usikker på, har egentlig ingen å skylde på heller - kun meg selv.

Da jeg skulle ha vørteren over i gjæringskaret, fikk jeg plutselig for meg at sukkerlake det må man ha.... Så det laget jeg, blandet oppi og satte meg fornøyd ned, helt til jeg begynte å tenke. Pokker heller - sukkerlake er ved flasking og ikke gjæring.
Hva skjer egentlig da med vørteren min? Oppskriften min tilsa en OG på 1040, vørteren var spot-on 1040 FØR uhellet var ute. Batc`en er på 14 liter og sukkerlaken består av 0,5 liter med 90 gram sukker. Jeg tok en ny OG og fikk den til 1036, men da var nok ikke vørteren 20 grader så jeg konkluderte med at OG ikke tok skade av dette. Utgjør denne sukkermengden såpass lite at det får ingen betydning? Dersom det skulle få betydning ville jeg vel anta at alkoholprosenten vil bli litt høyere enn først antatt...
Gjæren koser seg ihvertfall, det boblet ivrig i gjærlåsen i dag morges.

0.5 liter vann vil redusere gravity med ca 0.1 poeng mens 90g sukker vil øke den med 0.2-0.3 poeng så netto ikke særlig endring. Og 90g sukker er uproblematisk, eneste som skjer er litt høyere alkohol. Stusser dog litt på at målingen din etter å ha hatt i sukker er lavere enn før. Minst en av målingene er da feil, om temperaturen er 10, 20 eller 30 grader når du måler gir ikke så store utslag.

Og i tilfelle du skulle være i tvil: Du må tilsette ny sukkerlake før flasking...

Takk for tips angående ny sukkerlake før flasking.
Gjæren var ikke tilsatt på det tidspunktet for temperaturen var over 25 grader. Jeg mesket på lørdag og kokte i går. Jeg målte SG til ca 1020/1022. Kokte så vørteren og endte på OG på 1040. Da var vel temperaturen 21 grader. Tok ut en prøve og satte den i fryseren. Så lot jeg vørteren stå under lokk for kjøling, jeg opererer ikke med kjølespiral på kjøkkenet. Når kvelden kom og vettet var skrudd av blandet jeg i sukkerlaken. Etter noen minutter når dette gikk opp fpr meg tok jeg en prøve og fikk en OG på 1036. Da kan nok vørteren ha hatt en temperatur på rundt 30 grader. Lot den stå en time til før jeg hadde i gjæren på 24 grader.
Men jeg reagerte også på at OG gikk ned, jeg hadde også tenkt meg til at denne burde nå om noe øke litt.

Tilbake
Topp