Sukkerlaken.

Jeg lurer på om sukker må blandes med øl rett før de skal flaskes. Min arbeids rekkefølge ved flaskingen er følgende : Blande sukker med lunkent vann ( som ha blitt kokt ) helle dette i gjærings bøtten. Tappe øl fra primar gjærings bøtten til bøtten med sukker laken med hjelp av en hevart og deretter tappe det i flasker. Spørsmålet mitt er om man kan vente med flaskingen med en dag eller to etter man har blandet øl med sukker ?? Jeg tenker det må være bra for bunnfall å ha litt tid å sette seg før flasking.
 
Problemet kan vel være at gjæren spiser opp sukkeret du har tilsatt, og kullsyren du gjerne vil ha på flaskene, forsvinner ut i gjæringskar/rommet.

Hvis du er bekymra for å få med deg bunnfall på flaskene, så kan du jo evt stikke om til flaskekar og la det stå en stund, selv om det vel er noe større sjans for oksidering ved å gjøre det på denne måten.

Jeg ville fortsatt slik du gjør det i dag.


Andor
 
Problemet kan vel være at gjæren spiser opp sukkeret du har tilsatt, og kullsyren du gjerne vil ha på flaskene, forsvinner ut i gjæringskar/rommet.

Det var super forklaring, hadde mistanke om det også. Litt bunnfall kan jeg leve med.
 
Bunnfallet legger seg på bunnen etterhvert uansett. :) Typisk bunnfall der altså. ;)

Du skriver at du blander lunkent vann(som har vært kokt) med sukker. Hvis jeg tolker deg riktig, så koker du ikke sukkeret sammen med vannet? Vil anbefale å koke sukkeret sammen med vannet for å redusere faren for infeksjon. :)


Andor
 
Jeg pleier å helle øl'et over i en kjele med bazookafilter hvor jeg blander i sukkerlaken. Det sørger for at det blir med minst mulig sedimenter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Her er hva jeg gjør. Koker sukkerlake. Lik mengde vann og sukker. Dette gir en sukkerlake med egenvekt ca 1,5 ml/g. Så bruker jeg en sterilisert engangssprøyte som pipette og sprøyter 3 ml i hver 0,33 l. tomflaske før tapping. Lettvint og ingen risiko for infisering. Sprøytene koster 3 kroner på apoteket.
 
Jeg lurer på om sukker må blandes med øl rett før de skal flaskes. Min arbeids rekkefølge ved flaskingen er følgende : Blande sukker med lunkent vann ( som ha blitt kokt ) helle dette i gjærings bøtten. Tappe øl fra primar gjærings bøtten til bøtten med sukker laken med hjelp av en hevart og deretter tappe det i flasker. Spørsmålet mitt er om man kan vente med flaskingen med en dag eller to etter man har blandet øl med sukker ?? Jeg tenker det må være bra for bunnfall å ha litt tid å sette seg før flasking.

Etter gjæringen er over så ligger jo alt bunnfallet i bunn av gjæringskaret. Når du flytter øllet over til flaskebøtten med sukkerlake så blir jo bunnfallet liggende igjen i gjæringskaret. Hvorfor skal du la øllet stå i flaskebøtten noen dager da?

Nytt bunnfall i flaskene som du ikke blir kvitt i gjæringskaret kommer jo fra at gjæren spiser opp sukkeret for å lage kullsyre.

Hvis du vil klarere øl fra gjæringskar til flaskebøtte kan du lese om Cold-crashing, klaringsmidler, gelatin og evt. filtrering.
 
Anbefaler å koke sukkerlake, og ikke bare røre ut sukker i lunkent vann som allerede er kokt. Er ikke noe mer arbeid, og du sparer deg for en unødvendig infeksjonskilde. Jeg pleier å helle i sukkerlaken i tappekaret mitt enten rett før eller mens jeg stikker om fra gjæringskar til tappekar. Det er ikke nødvendig å kjøle ned sukkerlaken, den utgjør så lite bidrag til temperaturøkning at det kan ses bort fra.
 
Jeg stikker om en ekstra gang to-tre dager flr flasking og kjører CC etter det. Da blir det lite grums over i flaskebøtta.
 
Tilbake
Topp