SummerIPA - innspill?

AudunWS

Dommer
Sitter og leker med en oppskrift på en IPA jeg skal brygge på onsdag og trenger litt innspill på denne oppskriften. Planen var en nye Nelson Pale Ale, men det forsvant et halvt fat IPA utover gulvet i helga så da må jeg ha en IPA i stedet for

Batch str: 38 liter

Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Pale Malt
5,00 kg Pilsner
1,00 kg Pale Crystal
0,50 kg Munich Malt - 20L
30,00 g Simcoe [13,00 %] - Boil 90,0 min Hop 5 24,6 IBUs
30,00 g Perle [8,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 14,2 IBUs
20,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 7 3,2 IBUs
20,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 7,0 IBUs
25,00 g Cascade [5,50 %] - Boil 5,0 min Hop 9 1,6 IBUs
25,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 5,0 min Hop 10 3,5 IBUs
2,0 pkg California Ale V (White Labs #WLP051) [35,49 ml] Yeast 11 -
30,00 g Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 0,0 Days Hop 12 0,0 IBUs

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,065 SG
Est Final Gravity: 1,016 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,5 %
Bitterness: 54,2 IBUs
Est Color: 17,7 EBC 

Litt vel lite humle, synes jeg. 54 IBU er lavt, men kanskje greit til et sommerøl (skjønt skikkelig heftig bitterhet kan være digg i sommervarmen, særlig om ølet er kaldt). Til sammenligning tenker jeg å bruke 230 gram humle i min neste IPA, på en 23 liters batch.

Kanskje litt mye krystallmalt også?

Kjetil S skrev:
Litt vel lite humle, synes jeg. 54 IBU er lavt, men kanskje greit til et sommerøl (skjønt skikkelig heftig bitterhet kan være digg i sommervarmen, særlig om ølet er kaldt). Til sammenligning tenker jeg å bruke 230 gram humle i min neste IPA, på en 23 liters batch.

Kanskje litt mye krystallmalt også?

Har hatt ca 7% krystallmalt i et par pale ales i det siste, synes ikke det har satt noen usmak. Er det søtpreget som vil bli for mye?

Mere humle har slått meg ja, men siden den startet som en pale ale så er det vel kanskje ikke justert høyt nok. Mer humle på 30 og 15 min?

AudunWS skrev:
Har hatt ca 7% krystallmalt i et par pale ales i det siste, synes ikke det har satt noen usmak. Er det søtpreget som vil bli for mye?

Mere humle har slått meg ja, men siden den startet som en pale ale så er det vel kanskje ikke justert høyt nok. Mer humle på 30 og 15 min?

I og for seg ikke noe galt i mengden krystallmalt, men når du sier sommerøl tenker jeg lyst og tørt. Mer humle mot slutten av koketiden, og flytt gjerne humlen fra 5 minutter til 0 minutter. Et nyttig triks er å kjøle ned vørteren til rundt 80 grader før du tilsetter den siste humlen, og la stå i f.eks. 20 minutter før du fortsetter nedkjølingen. Og minst dobbelt så mye tørrhumle.

@KjetilS
Da forstår jeg hva du tenker! Lagde for en tid tilbake siden en Nelson APA med tilsvarende mengde krystallmalt, derfor endte jeg opp med denne %. Men jeg er absolutt ikke uenig i tanken om ett lett og lyst sommerøl.

Tørrhumlen er bare til halve batchen da jeg tenker at hvis jeg ikke tørrhumler den ene så vil den gli lettere ned i "utrente" struper. Jeg skal jo ikke drikke alt alene ;)

Legger til mer humle på slutten, helt klart

Tilbake
Topp