sunt med hjemmebrygg? ;)

Det er vel ihvertfall litt ekstra B-vitaminer
som jo er noe av det kroppen tappes for når man drikker alkohol

Pluss at det brukes ingen tilsetningstoffer (stort sett) i hjemmebrygging og det kan man vel ikke si for de store bryggeriene?

Gjelder dette alle typer øl? Jeg har hatt en følelse av at feks Erdinger Weissbier er veldig naturlig, mens en Ringnes boks-pils smaker litt mer tilsetningsstoffer. Men dette stemmer kanskje ikke?

Hvis du regner vann som basen og malt, gjær og humle som tilsetningsstoffer, så er det en del tilsetningsstoffer i industripilsen. Men nei, det er nok ikke så mye ekstra (bortsett fra eventuelle vannjusteringer og andre tekniske tilsetninger for å få gjæren til å trives).

Gjelder dette alle typer øl? Jeg har hatt en følelse av at feks Erdinger Weissbier er veldig naturlig, mens en Ringnes boks-pils smaker litt mer tilsetningsstoffer. Men dette stemmer kanskje ikke?

Sitter igjen med samme følelse. Det kan være helt feil. Men for eksempel kan det ha sammenheng med at en ringnes boks har vært lagret mye lenger i metall forseksempel? At smaken oppleves renere fra eget "ferskt" brygg?

Eventuell vil ølgjæren kanskje gi den fornemmelse av noe som har en ferskere/sunnere smak?

jeg vil tro rignes pilsner er tilsatt E290, mens erdinger ikke er det. Det kan godt tenkes at begge bruker tilsettningsstoffer fra E300-serien, eventuelt 500-serien. I hjemmebrygging er det ofte vanlig å ha rester av E338. Det er det hvertfall i alle mine øl. Men jeg bryr meg ikke så mye om det.

Vel, i Erdinger og hveteøl generelt er det en del gjærrester igjen som jo er med på å gjøre øllet uklart
og det er der vitaminene er
Industri pils som Ringnes er filtrert og innholder da ikke dette
Kristalweiz som er filtrert hveteøl vil da heller ikke ha no særlig ekstra ølvitaminer

Hvordan føles og smaker man forskjell på naturlige og ikke-naturlige produkt? Og hva er "naturlig"? Sant nok, tyskerne er opptatt av renhetsloven, men det var nordmenn også inntil noen år tilbake, og ingredienslisten på en boks Ringnes nevner ikke mange tilsetningsstoffer.

Jeg synes det er komisk at i vin kan det være over 50 ulike tilsetningsstoffer de ikke trenger å opplyse om grunnet meget dyktige lobbyister i EU. Det er av den grunn vanlig å mene at vin er veldig "naturlig, rustikt og autentisk" eller liknende. Selv økologisk vin kan ha disse tilsetningsstoffene!

Jeg tror ikke industripils er tilsatt no, da hadde det nok stått på boksen

Så øl-industrien har renere samvittighet enn den øvrige? ;) :p

Personlig ganske kynisk av meg og stoler lite på det produsenter forteller oss, men jeg konsumerer det likevel så det sier jo mye om meg:p

Så diverse klarningsmideler og denne type ting blir værende i bunnen og ikke med på flaska da sånn sett?
Klarningsmidler (som hjemmebryggere bruker i stor utstrekning) binder seg til proteiner etc og bunnfeller. Selv tilsetter jeg en haug med saker, nevner i fleng:
- ulike typer vannjustering (avhengig av øl)
- Whirlfloc
- Gjærnæring
- Skumdemping
- noen ganger klaringsmiddel på fat.

Tviler på at Ringnes bruker særlig mer, antakelig mindre. Synes likevel det stort sett blir bra. Om det går åt skogen, er det sjelden på grunn av tilsetninger.

Jeg antok at flere av de store industribryggerne fremdeles følger renhetsloven (noen skriver jo det på etiketten også), og da skal det vel ikke være brukt noe annet enn malt, humle, vann og gjær.

I motsetning til meg som bruker gjærnæring, skumdemper, Protafloc samt sukkerlake...

Men likevel er jeg overbevist om at sistnevnte brygg bidrar mye mer positivt til egen trivsel og helse!

Hvis man tar høyde for kinaplast og utstyr av ukjent opprinnelse, ville jeg bekymret meg mer for hva som er i hjemmebrygg enn i industripils...

Får ikke håpe at hysteriet rundt hva som er sunt/naturlig/kunstig/kjemisk/ekte/biologisk/homeopatisk/kosmisk balanse etc sprer seg på dette forumet.
Ekte menn brygger øl, drikker det og ferdig med det.

Tilbake
Topp