Supergjæring (?) eller lav mesketemp?

eirikhm

Norbrygg-medlem
Lørdag som var satte jeg en IPA, OG 1064. I dag er den nede på 1012. Jeg lå noe lavt med mesken, ala 64c (nytt utstyr :jaha:). Så, forklaringen på den gode utgjæringen ligger vel der? Brukte forøvrig WLP013 (ingen starter) på 15 liter.
 
Gjæringen gikk fort og langt, ja. Din forklaring er nok rett, og i tillegg må du ha hatt en pen konsentrasjon O2. Hva er din metode for å få inn den.
 
Akvariepumpe med brusestein som jeg hadde kjørende 10-15min mens jeg rydda. Fryktet egentlig at det blei liete O₂ siden jeg hadde inntrykk av at steinen ble liggende å duppe i overflaten (selv om det ikke slo meg før senere på kvelden).


Vell, kjøre ned, tappe om, og tørrhumle, og krysse fingrer for at det blir greit  :biersmile:
 
Har samme erfaring, og var akkurat i ferd med å lage nytt emne da jeg så denne. Jeg flasket nettopp en IPA brygget på WLP006 Bedford British (uten starter. Bare lempet røret oppi), og den gikk fra 1.058 til 1.010 på 10 dager. All aktivitet i gjærlåsen var ferdig etter fire dager, så da tørrhumlet jeg.

Mesket i pose, antageligvis i området 62 - 64. Luftingen var bare at jeg satt gjæringstanken på knærne mens jeg satt på en stol og løftet med føtter/legger i to minutter.

Sidespørsmål siden jeg nå er i gang med å trådjacke. Jeg glemte å ta FG måling før jeg tilsatte 102 gram primingsukker. Jeg målte FG til 1.012 etter tilsetting. Høres min antagelse om faktisk FG på rundt 1.010 riktig ut?
 
Tilbake
Topp