Sur lukt - infisert gjær?? Eller bare CO 2?

RolfK

 
Hei, noen (kjappe) spørsmål: Etter forrige brygg vasket jeg gjæren etter metoden som en kar her på forumet har laget en flott video om (husker ikke navnet i farten).
Pga litt få beholdere endte jeg opp med et lite norgesglass med en fin liten gjærkake på bunn. Noen uker sener (like før jul) laget jeg en liten "starter" (kokte vann + spraymalt i passende mengde) med denne gjæren, for å dyrke opp en større mengde gjær og fordele den på flere beholdere til fremtidig bruk.

Etter dette endte jeg igjen opp med et glass med en fin gjærkake nederst, men da jeg i dag skulle fordele denne gjæren på flere beholdere luktet det ganske ubehagelig og surt! Ikke direkte "CO2-surt", vil beskrive lukten mer som "billig-hvitvin-surt" (blandet med litt normal lukt av malt/øl/gjær). Under vasking av gjær og før jeg lagde "starteren" luktet det mye mer normalt, dvs som øl/vørter/gjær, men da hadde jo heller ikke gjæren noe næring, så der ble det vel ikke produsert nevneverdige mengder CO2.

Noen som vet hva dette betyr? Infeksjon av kjipe bakterier/villgjær? Eller var det bare mye CO2 i glasset? Noen som vet eller kan prøve seg på en (u)kvalifisert gjetning?

Jeg var selvsagt nøye med renhold, men bl.a. ble glasset med gjæren stående uten lokk, bare dekket av (tettsittende) aluminiumsfolie, i kjøleskap, i over en uke (fikk litt dårlig tid når jeg skulle dra hjem på juleferie og glemte å sette på skikkelig lokk). Kan ikke helt se for meg hvordan bakterier skal ha klart å komme seg inn til gjæren, men...? Jeg burde ta et kurs i mikrobiologi!

Finnes det for øvrig noen enkel måte å bekrefte/avkrefte infeksjon på? Helst uten å levere en prøve til laben på sykehuset, tror ikke de setter pris på det ;) (Jeg jobber på sykehuset, så kanskje jeg kan få sånne agar-plater, eller kan sånt kjøpes noe sted? Jeg har for øvrig nå gjæren på sterile urinprøveglass! ;D )

Takker for alle svar! :biersmile:
 
er det mye veske over gjæren er denne oftest oksydert og smaker surt. Tøm av denne og sett en starter på gjæren og sjekk hvordan det lukter da, normalt = gjæren ok,
lukter det surt, unormalt er det nok en infeksjon
 
Aha! :idea: Ja, det var veldig mye væske over gjæren, myyye mer væske enn gjær, så kanskje det er årsaken ja! Det gir mening. Skal prøve å sette en starter som du foreslår!

Takk :)
 
Tilbake
Topp