Sur starter. Lav pH.

Laget en starter av us-05. Denne har gjort mer enn det jeg håpet, rundt 15 batcher. Tappet av litt av siste slurry og satte en starter.

Brukte ca det som kan tilsvare en spiseskje på 2L starter (200g ekstrakt, DME).

Når den kom igang syntes jeg det luktet satans acetaldehyde, grønt eple, tenkte at dette er kan være resultat av den lave pitchen inn i starteren. Men det gikk ikke bort.

Starteren stod ca 4-5 dager på karusellen (for å se hvis det jeg jeg trodde var acetaldehyde gikk vekk over tid), og så smakte jeg på den nettopp, og den smaker surt. Surt men godt, altså oksidert, men ikke noe eddik eller noe, surt. Målte pH med mitt ettpunktskalibrerings-utstyr (Ja jeg vet, håpløst, men kalibrert til 4.01) til 3.46. Glasset jeg hentet gjæren fra av lukter "normalt", ikke som denne kolben i det hele tatt.

Jeg er short på DME, og regninger står i kø.... Bruker kruttet der det er verdt å bruke.

Men, bør jeg sette en ny starter for å få bekreftet at surheten fortsatt er der? Og hvis den er det, er det sannsynlig at den vil være stabil, stabil nok til at jeg kan dyrke opp til en full pitch?

Jeg gjetter at bakteriene kom fra malt. Da noen (jeg) glemte å dekke til kolben idet jeg kvernet og håndterte malt til en annen batch like ved der kolben stod.

Hørtes ut som lactobillus, er vel acetobacter og til dels brett under rette forhold som lager eddiksyre.

Men bare for å ha klarhet i intensjonen, du ønsker å lage opp en fullgod pitch av ren US-05 uten bakterier?

Eksponeringen for maltstøv, var det over en kolbe med slurry som var utgangspunktet for starteren, eller over starteren? Om du fortsatt har kildeslurryen og den ikke er eksponert for maltstøv ville jeg mekka ny starter på det. Er du tom for DME er det alltids mulig å mekke en liten minimesk i en kjøkkengryte og sile gjennom en sikt for å få nok vørter til starteren, nød lærer tørst mann å brygge.

Tilbake
Topp