Surøl må tappes eller flyttes

I sommer brygget vi en batch med surøl som deretter ble plassert i en krypkjeller hvor vi trodde temperaturen skulle være nokså konstant. Nå viser det seg at det blir langt lavere (ca 4grader) temperatur når det blir kaldere ute - det betyr at vi kan se temp ned mot 0 grader, og noe må mao gjøres!

Brygget er tappet på en ordinær 30-liters bøtte, sist jeg sjekket var det kommet noe mugg ved gjærlåsen og ved tappekrana.

Så, hva gjør vi nå? Enten kan vi transportere hele bøtta hjem igjen (kjøretur på 3 timer) og deretter finne et mer egnet sted - eller så må det tappes. For det er vel ikke bra med slik svingninger og en såpass heftig nedkjøling?

Om vi tapper det nå - og lagrer det på flaske, er det da viktig å velge champagne/growler - for å unngå flaskebomber? Kom til å tenke på det når jeg kjøpte en Geuze som hadde champiskork og 20 års holdbarhet.

Så lenge det ikke fryser ville jeg ikke bekymret meg alt for mye. Bruk tiden på å brygge en ny batch surøl i stedet!

Ville fått det over på en PET eller glassballong ellers risikerer du at det blir eddik.

Vanlige gjæringsbøtter slipper oksygen inn ja

http://www.mocon.com/pdf/optech/Closures - Oxygen Passage Study.pdf

Fra "Wild Brews" av Jeff Sparrows

148515d1379306271-pellicle-photo-collection-image-521505612.jpg

Om kjellaren har ei lyspære vil mykje vera gjort, sjå evt etter moglegheit for anna varmekjelde.

Og til det siste; dei oksygenmengdene der bør neppe uroe nokon som har planar om å drikke opp ølet dei næraste par åra. Aller minst dei som i tillegg har levande gjær i karet...

Brett produserer noe eddiksyre ved tilgang på oksygen.

Spørs litt hva slags surøl du lager. Flamsk rød synes jeg funker å lage i vanlig gjæringsdunk, men for lambicer safer jeg og bruker glass eller better bottle.

Tilbake
Topp