Surøl

Blir en tur til Stavanger i februar i forbindelse med jobb og tenker da selvsagt å ta turen innom Cardinal.
Tenkte dette var en glimrende anledning til å ta steget inn i surølens verden. Noen som har tips til en som aldri har smakt dette? Regner med de har flere varianter på menyen der.
 
Ingen tips på Cardinal, men et generelt tips: Det er ikke en så skummel verden som vi liker å tro. Min første var en Geuze Boon (etter å ha lest mye surøllovprising på dette forumet). Fulgte opp med en Vanderghinste oud bruin mens jeg leste surølartikkelen på det lille ekstra, og sitter nå med en Geuze Tilquin. Det er en uvant verden, men ut fra mine tre erfaringer er det også en veldig spennende verden. Mottoet er åpent sinn, så er det utrolig hva som går.
 
Vanderghinste oud bruin er fabelaktig for første forsøk. Det var i alle fall den første jeg virkelig fikk smaken på.
 
Da skal jeg prøve å nullstille smaksløkene, stille med åpent sinn og satse på at en av de ovennevnte finnes på menyen :biersmile:
 
Jeg synes variantene fra Cantillon med frukt er nydelige. Litt surere enn mange andre varianter, men veldig komplekse og gode.
 
Som intro så er nevnte Rodenbach Grand Cru og Verhaeghe Duchesse de Bourgogne fine.
Begge disse er flamsk rødt øl og lett tilgjengelig og klassiske øl som alle ølinteresserte bør prøve.

Liker du disse så kan du ta steget videre og prøve en gueze fra f.eks Cantillon, 3 Fonteinen eller Tilquin.
 
Tilbake
Topp