Gjerne.
Takk for denne Finn - tror jeg har nå en oppskrift som er ganske likt.
og #100 clone:
Comments are welcome - bestiller malt I kveld til begge to
Nici
Gjerne.
Takk for denne Finn - tror jeg har nå en oppskrift som er ganske likt.
og #100 clone:
Nici
Ja pokker, måtte jo velge noe ... heheDet eneste jeg reagerer på er «English Barely Wine» med så mye amerikansk humle..
Hvorfor 78C steget i 60 min i Old Salt Tavern? Er det et kombinert lauter/mashout steg som i #100?Takk for denne Finn - tror jeg har nå en oppskrift som er ganske likt.
og #100 clone:
Nici
Hei Reinard. Jeg brygger på en herms oppsett. Etter 72 steg, øker jeg til 78 og holder 10 min lautering til alt er på 78 Celsius og klar. Etter det holder jeg mesken på 78 mens jeg sparger og pumper over til kokekjele. Det hele tar en time - 1 liter per minutt. NiciHvorfor 78C steget i 60 min i Old Salt Tavern? Er det et kombinert lauter/mashout steg som i #100?
jeg tenkte det var en kombinasjon.Hei Reinard. Jeg brygger på en herms oppsett. Etter 72 steg, øker jeg til 78 og holder 10 min lautering til alt er på 78 Celsius og klar. Etter det holder jeg mesken på 78 mens jeg sparger og pumper over til kokekjele. Det hele tar en time - 1 liter per minutt. Nici
oppdatert i oppskriften - takkjeg tenkte det var en kombinasjon.
De har åpenbart fått inn et parti malt fra Muntons nå. Det er et utmerket malteri - eller jeg har i alle fall bare gode erfaringer med maltet deres. Ser de har både hvete, pils, wiener, pale ale (Pale Planet), og lyst münchner i tillegg til MO. Mørkt münchner har de bare i løs vekt, ikke sekk; det er en rest fra når de førte Castle.
1, levert en beskrivende e-post til butikken som solgte deg denne gjæren som er gått ut på dato / død.Spørsmål: hva ville du ha gjort i denne situasjonen?
Tinseth eller Rager skalaen?Bruk det som stemmer for deg
men jeg ville lagt meg litt over 30
Tinseth ;-)Tinseth eller Rager skalaen?
Tinseth 30 = Rager 43
Jeg lurer på dette med 5. min humle, i orginaloppskrifta:30 IBU Tinseth til bitterhumla @60 min. Deretter kommer de andre humletilsettingene. Totalt kommer du opp mot 50 IBU hvis du følger oppskrifta. Jeg pleier å legge meg litt lavere, men det er en personlig preferanse.