Old Salt Tavern

Takk for denne Finn - tror jeg har nå en oppskrift som er ganske likt.



og #100 clone:


Comments are welcome - bestiller malt I kveld til begge to

Nici

Det eneste jeg reagerer på er «English Barely Wine» med så mye amerikansk humle.. :)
 
Takk for denne Finn - tror jeg har nå en oppskrift som er ganske likt.



og #100 clone:


Comments are welcome - bestiller malt I kveld til begge to

Nici
Hvorfor 78C steget i 60 min i Old Salt Tavern? Er det et kombinert lauter/mashout steg som i #100?
 
Hvorfor 78C steget i 60 min i Old Salt Tavern? Er det et kombinert lauter/mashout steg som i #100?
Hei Reinard. Jeg brygger på en herms oppsett. Etter 72 steg, øker jeg til 78 og holder 10 min lautering til alt er på 78 Celsius og klar. Etter det holder jeg mesken på 78 mens jeg sparger og pumper over til kokekjele. Det hele tar en time - 1 liter per minutt. Nici
 
Hei Reinard. Jeg brygger på en herms oppsett. Etter 72 steg, øker jeg til 78 og holder 10 min lautering til alt er på 78 Celsius og klar. Etter det holder jeg mesken på 78 mens jeg sparger og pumper over til kokekjele. Det hele tar en time - 1 liter per minutt. Nici
jeg tenkte det var en kombinasjon.
 
Vis vedlegget 66884

Ferske varer fra Strømmen.
De har åpenbart fått inn et parti malt fra Muntons nå. Det er et utmerket malteri - eller jeg har i alle fall bare gode erfaringer med maltet deres. Ser de har både hvete, pils, wiener, pale ale (Pale Planet), og lyst münchner i tillegg til MO. Mørkt münchner har de bare i løs vekt, ikke sekk; det er en rest fra når de førte Castle.
 
Hva ville du ha gjort?

Etter at jeg fullførte bryggedagen min og tok ut 3 liter vørter for å tilberede Kaminski-"starteren", la jeg merke til at gjæren min som jeg bestilte forrige uke likevel ikke var så ny - den viste seg å være produsert i oktober i fjor. Det var en skuffelse, og jeg var i tvil om hva jeg skulle gjøre. Jeg bestemte meg for å fortsette som planlagt og lagde en kaminski-starter med denne gamle gjæren og lot vørteren snurre i ca 6 timer – ingen liv – død som en stein.

Heldigvis kjøpte jeg to poser med gjær (jeg ønsket å bruke den andre for #100-klon neste uke) og den var fra desember 2023 – det var litt håp.

Jeg bestemte meg for å ta to liter vørter til og lagde en starter med denne gjæren og pitchet den etter 24 timer. Den så ut til å være livlig etter 12 timer.

3 liter Kaminski starteren ble hivet inn i går (6 timer på spinneren) – 2 liter starter i kveld (24 timer på spinneren).

Spørsmål: hva ville du ha gjort i denne situasjonen?

Nici
 
Tilbake
Topp