Old Salt Tavern

Hei,

Tenkte å brygge en klone av denne og var så heldig å komme over denne tråden. Men etter å ha lest kommentarene om å redusere humle til slutt blir jeg litt usikker på om oppskriften min (som er kopi av Nøgene sin anbefaling om gr pr liter) blir for bitter.
Kan dere gi meg noen velmente anbefalinger før innhandlingen?
Og hvorfor fungerer egentilig ikke mengdene med humle som Nøgene bruker i sin skala på vår?

 
Hei,

Tenkte å brygge en klone av denne og var så heldig å komme over denne tråden. Men etter å ha lest kommentarene om å redusere humle til slutt blir jeg litt usikker på om oppskriften min (som er kopi av Nøgene sin anbefaling om gr pr liter) blir for bitter.
Kan dere gi meg noen velmente anbefalinger før innhandlingen?
Og hvorfor fungerer egentilig ikke mengdene med humle som Nøgene bruker i sin skala på vår?

Var samme sted som deg, og fikk gode svar her, om du leser noen innlegg tilbake.

Min variant, for det er verken en klon eller en kopi, er inspirert av denne tråden og oppskriften fra NØ og mekket litt pga lagerbeholdning og datoer, og gjærer på 6. dagen. Om du venter noen dager så kan du få vite hva jeg synes om å lande på 30 IBU - derav 1,6 IBU fra hopstand.
 
Hei,

Tenkte å brygge en klone av denne og var så heldig å komme over denne tråden. Men etter å ha lest kommentarene om å redusere humle til slutt blir jeg litt usikker på om oppskriften min (som er kopi av Nøgene sin anbefaling om gr pr liter) blir for bitter.
Kan dere gi meg noen velmente anbefalinger før innhandlingen?
Og hvorfor fungerer egentilig ikke mengdene med humle som Nøgene bruker i sin skala på vår?

Alt jeg kan si, er at den oppskrifta jeg har her, fungerer veldig bra for meg. Om jeg skal driste meg til å gi et råd, er det å legge seg et sted rundt humlebruken der.
 
Var samme sted som deg, og fikk gode svar her, om du leser noen innlegg tilbake.

Min variant, for det er verken en klon eller en kopi, er inspirert av denne tråden og oppskriften fra NØ og mekket litt pga lagerbeholdning og datoer, og gjærer på 6. dagen. Om du venter noen dager så kan du få vite hva jeg synes om å lande på 30 IBU - derav 1,6 IBU fra hopstand.
Venter i spenning:)
 
Takker:) Skal denne være "cloudy" eller tilsetter du klarning?
Jeg tilsetter alltid klarning, uansett - også i Neipa. Supermoss (Irish Moss) når det gjenstår 5 min av kok, og Clarex i gjæringskaret. Engelsk bitter skal være klar, men litt tåke kan aksepteres, om jeg ikke husker feil.

Klarninga tar ut proteiner du ikke vil ha der, og som ikke bidrar til den typen uklarhet du vil ha i en Neipa eller en hefeweissen.
 
Clarex i gjæringskaret
Det har jeg aldri prøvd, bare kjørt klaring siste minuttene i kok.
Er det noe hokus pokus her, eller pitcher du bare sammen med gjæra?

Edit: guglet det, og ser man tilsetter sammen med gjæra. I tillegg blir det nærmest et "glutenfritt" øl pga nedbryting av proteinet i kornet.
 
Sist redigert:
Det har jeg aldri prøvd, bare kjørt klaring siste minuttene i kok.
Er det noe hokus pokus her, eller pitcher du bare sammen med gjæra?

Edit: guglet det, og ser man tilsetter sammen med gjæra. I tillegg blir det nærmest et "glutenfritt" øl pga nedbryting av proteinet i kornet.
Det er helt suverent, har god effekt på både klaring og gluten. I alle fall har folk med glutenintoleranse kunnet drikke ølet mitt.

Det tar litt tid før klaringseffekten viser seg; den er ikke umiddelbar.
 
Det er helt suverent, har god effekt på både klaring og gluten. I alle fall har folk med glutenintoleranse kunnet drikke ølet mitt.

Det tar litt tid før klaringseffekten viser seg; den er ikke umiddelbar.
Takk.

Ja, tenker du her 3-4 uker? Som regel prøver jeg å holde mesteparten av fatene urørt før det har gått noen uker.
 
Jeg skal brygge en best bitter, og kom på å lage en lightversjon av OST. Skalerte ned basemaltet, og så la jeg til en del Carafa Special III for farge - men den kommer til å merkes godt, så jeg er litt usikker på akkurat den. Mulig jeg skal ta det halve? Bruker Target som bitterhumle, men lar Fuggles gjøre jobben med smak og aroma. Og så kjører jeg dip hop i stedet for wp.

Det blir kanskje ikke så mye OST igjen, men sida den er utgangspunktet, legger jeg inn dette her.

OG 1.047, FG 1.011, 4,8 ABV, 30 IBU, 25 20 EBC. 1 ts hver av magnesiumsulfat, kalsiumsulfat og kalsiumklorid. Mesker på 66 + 72. Gjæres på 17=>22 grader.

Malt til 30 liter før tapping
4,40 kg Muntons Planet Pale Ale (83%)
0,40 kg Bisquit (Chateau) (7,5%)
0,20 kg Premium English Caramalt 60 EBC (Simpsons) (3,8%)
0,20 kg Crystal T50 130 EBC (Simpsons) (3,8%)
0,10 0,05kg Carafa Special III (1,9%)
Humle
30 gr Target @ 60
35 gr Fuggles @ 5
100 gr Fuggles @ Dip hop
Gjær
Lallemand New England (gjenbruk)
 
Sist redigert:
Skalerte ned basemaltet, og så la jeg til en del Carafa Special III for farge - men den kommer til å merkes godt, så jeg er litt usikker på akkurat den.
100g er like mye som jeg brukte av Carafa S2 i Brown ale.
Jeg brukte 70g i Altbier.

Så kjapt gjennom oppskriftene til Wheeler i British Real Ale. Fant noen med ca 50g på 25L. De fleste med 20-40g av de som brukte Black/ Chocolate malt.

Jeg personlig hadde minst halvert mengden Carafa i en Best Bitter.
 
100g er like mye som jeg brukte av Carafa S2 i Brown ale.
Jeg brukte 70g i Altbier.

Så kjapt gjennom oppskriftene til Wheeler i British Real Ale. Fant noen med ca 50g på 25L. De fleste med 20-40g av de som brukte Black/ Chocolate malt.

Jeg personlig hadde minst halvert mengden Carafa i en Best Bitter.
Takk. Jeg var nok ikke helt våken når jeg holdt på med den der i natt:).

Jeg har ei oppskrift med pilsmalt + 30 gram Carafa II, og det er merkbart, skjønt ikke veldig påfallende. 50 gram av tre'ern er nok på grensa, men kanskje skulle jeg prøve det? Jeg har lite erfaring med Carafa III, bruker alltid Carafa II. Jeg tenkte vel at tre'ern var så mørk at den egentlig har mindre smak. Den er jo helt oppe på 1400 EBC, og da er mye av smaksstoffene rett og slett brent bort i prosessen. Det stemmer jo, det - men den har en smak, likevel.

I forhold til den oppskrifta der jeg bruker 30 gram - det er en hybrid mellom pils og engelsk IPA, basert på Bygdeoriginal fra Kinn, som de vel ikke brygger lenger - er det jo en del annet mørkere malt som gjør at carafa'en kanskje ikke stikker seg riktig like mye ut. Så pokker heller, jeg prøver med 50 gram:).
 
Venter i spenning:)
For meg er 30 IBU et godt sted. Kunne kanskje gått litt høyere. Ser for meg at andre er mindre var enn meg slik. Jeg er ikke særlig glad Neipa, og holder meg unna IPA.

Synes faktisk denne kan minne litt om den siste Saison jeg brygget, bare at den har et tydelig hvetepreg. Mye smak av frukter og lite fremhevet maltsmak.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp