Surøl med bringebær ++

Du finner en kjapp oversikt over enkel syrning av øl her:

LItt mer omfattende oversikt her:

Det som ikke er med i disse to artiklene, men som har kommet senere er Lallemand Philly Sour, en gjærtype som syrner ølet i tillegg til å gjære det ut. Fin start for den som vil lage sitt første surøl.

På samme nettsted, og andre steder finner du oppskrifter på surøl i alle varianter.
 
Noe som jeg sliter med å finne, er mengde bær/frukt man pleier å bruke i fruktøl. Noen som har noen anbefalinger/pekepinn?
 
Brygget en 25l batch med Philly Sour og tilsatte 1kg konsentrert bringebærpurè i gjæringskaret på slutten av gjæringstiden.
Øllet ble rødt og syrlig, men kunne hatt mer smak og aroma fra bringebær, ville doblet mengden til neste gang.
 
Hei!
Jeg er i utgangspunktet ikke noe fan av surøl, men når jeg får f.eks en Bianca Raspberry Peach Marshmallow Lassi Gose fra Omnipollo, så jogger smaksløkene i vann :)
Har aldri brygget surøl før, men har ca 140 brygg bak meg. Trenger tips til oppskrift, og andre kjekke ting som er greit å vite om ved brygging av surøl
Kan anbefale denne tråden både for framgangsmåte og hvor mye av forskjellige tilsetninger.

 
Tilbake
Topp