Svartnatt stout. Innspill?

Nå har jeg bestilt meg noe malt igjen, etter ønske fra en kompis om en stout.
Så da tenkte  jeg like gjerne å gå bananas. Stikke opp alt jeg kan finne på, bare for å prøve.
Galematias, eller mulig drikkbart???

Dette er i allefall hva jeg akter å gjøre, kanskje redusere/øke på noe?

Statistics
Volume:         23 liters
OG:                 1070
FG:
Alcohol:         6.9 % by vol.
Colour: 84 EBC (Black)
Bitterness:  29 IBU
BU/GU: 0.45

Fermentables

Pale Malt                    7 EBC         4000 grammes
Aroma Malt                150 EBC         500 grammes
Chocolate Malt            800 EBC      350 grammes
Roasted Barley         1100 EBC          300 grammes
Cane Sugar (light)   20 EBC            500 grammes (Tilsatt v/ min. '00)
Havregryn                   200 grammes
Kakao         150 grammes (Tilsatt v/ min. '55)
Kaffe (tørr)                 150 grammes  (Tilsatt v/ min '50)
Vaniljestang         3 stk (Tilsatt v/ min. '30)

Mash schedule: 67 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.

Hops
Goldings 4.8% alpha 60 grammes 60 minutes
Goldings 4.8% alpha 30 grammes 15 minutes
Goldings 4.8% alpha 10 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: Safale US-05

Ville nok ikke tilsatt kaffe rett i kokingen. Trakt ferdig kaffen og tilsett før flasking evt i sekundærkaret. Nær det kommer til vaniljestangen ville jeg nok også tilsatt disse i sekundærfatet.

Da er stouten satt til gjæring. Men jeg skal bare innrømme at jeg er litt skeptisk til hva i himlens navn det kommer ut av dette.
Tilsatte altså 200Gr kakao med koketid på 5 minutter. Etter nedkjøling ser det ut som det ligger et lag med olje oppå vørteren, som om man søler en dråpe olje på våt asfalt. Ser likedan ut i gjæringskaret. Antar det er pga endel fett i kakaoen. Og etter lufting av vørteren er det -ingen- skum. Vanligvis skummer det som bare tykjen allerede ved overføring fra kokekar til gjæringskar, nå er det altså helt flatt. Regner med skumfasthet blir katastrofe, om i det heletatt tilstedeværende når det en gang kommer på flaske. Har jeg tygd over litt meget med mitt fjerde brygg? :) Kan nesten føles slik.

Jeg hadde akkurat samme opplevelsen med mitt siste brygg, en imp. Stout med vaniljeekstrakt/stenger. Det ble absolutt intet skum da jeg overførte til gjæringskaret etter kok, men litt oljeaktig overflate. Lurer på om det kan være eteriske oljer fra vaniljen. Under gjæringen tok det to dager med stormgjæring, før det ble dannet en skumtopp, vanligvis tyter skum/gjær ut av låsen på det tidspunktet. Nå når gjæringne har roet seg, er det helt flatt i karet, null skum.
Hvordan utviklet skumkvaliteten seg på ditt øl? Er det håp, eller må man kjøpe inn skum på boks?

Tilbake
Topp