Svensk fråga om tou-öl

Har inte provat peated malt.
Jag har rökt hemmamältat korn med enris.
Provat i öl med olika mängder, mycket röksmak meningen tjära.
Ger peated malt en tjärsmak skall jag absolut prova det.
Har du några förslag hur förhållandet mellan pale-ale malt o peated malt bör vara?
Peated malt er røkt på torv. Gir gjerne tjærepreget røyksmak, spesielt hvis torven er sanket nær havet. Den typen røksmak du finner i Islay Whisky f.ex. Brukes med varsomhet ja. Blir fort overhveldende.
 
Kul att få många bra råd.
Behövs det extra sötma till ölen eller bidrar peated malt med några söta toner?
Det er flere forskjellige produsenter og grad av "peat", samt at du har malten fra Castle som heter whisky malt. Hvertfall 4-5 forskjellige produsenter og disse vil jo da være forskjellig intensitet på. Ikke kjøp 10 kg av den første du finner... ;)
 
Jag hittar inte så många olika sorters peated malt i Sverige, o de 2 största butikerna på internet har slut på peated malt för tillfället.
Men det verkar att finnas om jag åker till Göteborg o handlar lokalt.

Jag provade att göra en öl på 100% hemmarökt malt. Det blev en smakbomb, men inte direkt någon tjärsmak, så det är nog som du skriver väldigt olika smaker rökningen ger.
 
«Vanlig» røykmalt gir jo «pølse/pinnekjøtt» aroma, mens torv gir whiskeypreget.

Jeg har ett order- og eple(?) røkt norsk malt liggende, men husker ikke fra hvilken produsent.
Det gir meg smaken/lukten av «bål». Og bål lukter kanskje tjære …. ? Bruker det i mine varianter av gårdsøl for å få et snev av bål - det funker bra (så lenge man ikke overdriver).
 
Sist redigert:
Då är det whisky peatmalt jag skall ha, för som jag kommer ihåg det luktade ölen som tjära tågvirke o smakade ungefär som att tugga på ett.
 
Tilbake
Topp