Svidd mesk

De to siste batchene mine har resultert i et svartsvidd belegg nede i kjelen.
Noen som har noen ide om hva dette kommer av? Kan det ha noe med malingen å gjøre?


Tidligere har det vært litt brunt der, men ikke slik som nå. Dette har sått over natta i PBW, og vil fremdeles ikke løsne. Er skeptisk til å skrape så mye der.... tips?
 

Vedlegg

  • IMG_9230.JPG
    IMG_9230.JPG
    105,5 KB · Sett: 50
De to siste batchene mine har resultert i et svartsvidd belegg nede i kjelen.
Noen som har noen ide om hva dette kommer av? Kan det ha noe med malingen å gjøre?


Tidligere har det vært litt brunt der, men ikke slik som nå. Dette har sått over natta i PBW, og vil fremdeles ikke løsne. Er skeptisk til å skrape så mye der.... tips?

Kan det være ukonvertert stivelse?

Hva slags øl var det du brygget? Mye råfrukt (adjuncts)? Hvordan mesket du?
 
Evt proteiner hvis det var hveteøl. Proteiner havner jo helst på toppen hvis man resirkulerer kontinuerlig, men kan jo kanskje bli svidd ved høy effekt/lite areal.
 
Evt proteiner hvis det var hveteøl. Proteiner havner jo helst på toppen hvis man resirkulerer kontinuerlig, men kan jo kanskje bli svidd ved høy effekt/lite areal.

@Tore Rise sier ikke noe om hvorvidt dette er fra mesking eller kok. I mesk kan sånt skje hvis du mesker inn lavt, og så setter på sterk varme. Da får du gelatinisert stivelse som en grøtete masse, og det brenner seg fast direkte. Jeg har opplevd det en gang, og det var ikke morsomt.

Men proteiner i hveteøl er ikke så usannsynlig, heller, tror jeg.
 
Hvis det er i kok så virker det rart at det er proteiner. Siden det er svidd så antar jeg at det er god bevegelse i kjelen. Og da vil proteinene koagulere og bli slengt rundt, de vil nok ikke ligge på bunn.
 
Av bildet vil jeg anta at dette er en tynnbunnet kompaktbrygger med meskekar. Det antyder også at fastbrenningen er på motsatt side av kranen og bazokafilteret. Under sirkuleringen blir det ike mye sirkulasjon ned mot bunnen derfor er det fort at det begynner å svi seg på motsatt side. Tips; ikke bruk for mye effekt under meskingen. sjøl så har jeg laget en sparge arm som brukes til å gi lit bedre sirkulasjon I bunnen ifm resirkulering (kun I starten til mesken er klarnet). Med mye hvete og proteinsteg så øker sjansen for fastbrenning
 
(Posten min er dobbel, mye info står i den andre. Fikk ikke til å slette etter dobbelposten).

Men: Om det har skjedd under mesk eller kok er vanskelig å si, ettersom jeg ikke ser bunnen av kjelen før koking.

Kan være at jeg har hatt for høy effekt.

Brygget en lager og en Kølsch forrige helg. Ikke antydninger til dette da.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp