Da var det nok et nybegynnerspørsmål fra meg. Satte en Amber Christmas med WLP 007 på mandag. Tenkte å la den gjære på ca 17grader. Satte den derfor i kjeleren som holder 14-15 grader på denne her tiden av året, med liggerunderlag og et varmebelte rundt gæringskaret. Koblet til STC 1000 til varmekabelen, og regnet med kjellertempen var nok til å holde tempen i gjæringskaret nede. Sånn ble det altså ikke. Da jeg kom ned imorges putret det livlig i gjærlåsen og tempen var på 20 grader.
Så er spørsmålet. Skal jeg sette gjæringskaret et kaldere sted (garasjen) og kjøre ned tempen igjen, eller er det bedre å la det stå og sette opp tempen til 20 grader. Forstår det slik at gjæren ikke er spesielt glad i nedgang i temperatur. Evt er det hensiktsmessig å kjøre ned tempen over litt tid (feks 3 dager)?
Så er spørsmålet. Skal jeg sette gjæringskaret et kaldere sted (garasjen) og kjøre ned tempen igjen, eller er det bedre å la det stå og sette opp tempen til 20 grader. Forstår det slik at gjæren ikke er spesielt glad i nedgang i temperatur. Evt er det hensiktsmessig å kjøre ned tempen over litt tid (feks 3 dager)?