Svir på tunga

Har satt en APA (mitt første brygg). Målte SG til 1010 idag, for å sjekke om gjæringen snart er ferdig. Har tenkt å flaske til helgen. Smakte på vørteren og det er fortsatt svært bittert/besk og det svir på tunga fortsatt etter en halv time. Hva kan ha skjedd og kan det bli bra.
Følgende feil ble gjort under brygging: For lang mesketid, klarte ikke å fosskoke og alt for raus i blandingsforholdet med Starsan.

Jeg har spurt om dette før, men jeg er såpass i tvil om det har noe for seg å flaske - derfor stiller jeg spørsmålet igjen. Kan dette bli bra og beklager at jeg gjentar problemstillingen.

1,010 er fint for en APA, men man bør la brygget stå i 14 dager slik at gjæret får ryddet litt opp etter sitt arbeide.

Å meske for lenge er ikke så ille. Man trenger heller ikke å fosskoke, sålenge det koker er det nok.
Hvor mye starsan blandet du? tviler på at dette er tilfellet, da du skal ha mye i en 20-25l batch for å merke noe. (Blander sterkt selv)

Det jeg lurer mer på er hvordan du humlet ølet ditt?

Jeg blandet nok sterkere enn sterkt - 0,5dl Starsan på 2,5 dl vann. Men, tømte det ut og det ble bar litt skum igjen.

Når det gjelder humlingen, så ble den kokt på 60min - 15min - 2min. Tørrhumle tilsatt dag 5. Alt pellets.

Det er en sterk blanding, men er fremdeles usikker på om starsan er synderen.

Hvor mye humle ble brukt i hvert steg? Hvilken humle brukte du?

Thomas ML skrev:
Jeg blandet nok sterkere enn sterkt - 0,5dl Starsan på 2,5 dl vann. Men, tømte det ut og det ble bar litt skum igjen.

Når det gjelder humlingen, så ble den kokt på 60min - 15min - 2min. Tørrhumle tilsatt dag 5. Alt pellets.

Det er veldig sterkt, du skal ha 0,3dl på 25L vann!!!

Du blander med andre ord 100x sterkere enn oppskriften.

Yeast bite? Høy gjæringstemperatur muligens
Hvilken gjær og hvilken temperatur?

Hjelper nok med en god uke til på gjærkaret.
Ellers er det jo å flaske og teste av og til som gjelder. Tipper det blir bra rundt jul/nyttår :yes:

Dette var et ferdig All-grain sett fra Norbrygg, så jeg har en mistanke om at jeg har gjort en eller annen tabbe.

Humle benyttet:
- 9 gr Nelson på 60min
- 15 gr Nelson og 15 gr Citra på 15 min
- 20 gr Nelson og 20 gr Citra på 15 min
- 20 gr Nelson som tørrhumle  

Tørrgjær - Dry English Ale. Temp stabil på 20 - 21C - målt på dunk.

Uansett bitterhet - har du/dere opplevd at det faktisk svir på tunga av vørteren?

Starsan er blandet ut på nytt - det var rett og slett en tabbe fra min sin side.

Thomas ML skrev:
Dette var et ferdig All-grain sett fra Norbrygg, så jeg har en mistanke om at jeg har gjort en eller annen tabbe.

Humle benyttet:
- 9 gr Nelson på 60min
- 15 gr Nelson og 15 gr Citra på 15 min
- 20 gr Nelson og 20 gr Citra på 15 min
- 20 gr Nelson som tørrhumle  

Tørrgjær - Dry English Ale. Temp stabil på 20 - 21C - målt på dunk.

Uansett bitterhet - har du/dere opplevd at det faktisk svir på tunga av vørteren?

Starsan er blandet ut på nytt - det var rett og slett en tabbe fra min sin side.

Har alri opplevd at vørteren svir på tunga. Sikker på at det ikke er ordinær bitterhet du tenker på? Har du smakt øl med mye humle før?

Aleksander_B skrev:
Det er en sterk blanding, men er fremdeles usikker på om starsan er synderen.

Det er ikke jeg. Fikk feil opplysninger første gang jeg brukte Star San og blandet 3 dl på ca. 20 liter vann. Kvittet meg med en del gammel hud på fingrene etter det. Når det så blandes nesten 10 ganger så sterkt skal det ikke store resten til før det merkes.

Hehe, jeg hadde ikke starsan flaska foran meg, og husker ikke blandingsforholdet i hodet. Men når det sies at det er ca 100% mer enn anbefalt dosering kan jeg forstå dersom det er surt ;)

Nei, jeg har vel ingen erfaring med mye humle. Men, mener du at dette ølet kan være i den kategorien, ut fra humlemengden?

Vanskelig å si hva denne bitterheten er for meg. Har for liten erfaring både med brygging og smak av større repetoar av øl.

Jeg får vel gjøre som anbefalt her, tappe og la stå en del uker. Får se på det som trening og ta med meg erfaringene til neste helg - nytt brygg.

Når det gjelder StarSan så har jeg nå, etter å ha lest flasken, brukt 15ml på 10 ltr vann. Men, tror du mikslen at selv skumrestene skulle gjøre vørteren sur. Og i såfall, vil det endre seg med lagring?

Thomas ML skrev:
Nei, jeg har vel ingen erfaring med mye humle. Men, mener du at dette ølet kan være i den kategorien, ut fra humlemengden?

Vanskelig å si hva denne bitterheten er for meg. Har for liten erfaring både med brygging og smak av større repetoar av øl.

Jeg får vel gjøre som anbefalt her, tappe og la stå en del uker. Får se på det som trening og ta med meg erfaringene til neste helg - nytt brygg.

Når det gjelder StarSan så har jeg nå, etter å ha lest flasken, brukt 15ml på 10 ltr vann. Men, tror du mikslen at selv skumrestene skulle gjøre vørteren sur. Og i såfall, vil det endre seg med lagring?

Godt å høre at det ikke var så sterk blanding allikevell :skitbra: Du kan trygt lagre ølet uten å være redd for at Star San skal forringe smaken.
Jeg tror ganen din er ukjent med bitre øl :jaha: Dra en tur på vinmonopolet og kjøp en flaske IPA.
F.eks Nøgne Ø India Pale Ale som de har på de fleste polutsalg. Sammenlign deretter følelsen på tunga med ditt eget brygget øl  ;)

Hadde du blandet Star San for sterkt så hadde det ikke hjulpet med lagring.

PS! Bitterheten i ølet kan faktisk bli tydeligere etter en stunds lagring. Aromaen vil forsvinne gradvis, men bitterheten er fortsatt merkbar. Ihvertfall er det min erfaring.

Takk for raske og nyttige svar. Forumet er et særdeles viktig redskap for oss nybegynnere. Mikslen: Jeg skal følge rådet ditt til lørdag javascript: javascript:void(0);

Thomas ML skrev:
Takk for raske og nyttige svar. Forumet er et særdeles viktig redskap for oss nybegynnere. Mikslen: Jeg skal følge rådet ditt til lørdag javascript: javascript:void(0);

Ingen årsak! Forumet er enestående! Enkelte ganger savner jeg en chat, men foruten det helt enestående.

runarstock skrev:
Er en provisorisk løsning tilgjengelig, en IRC-løsning. Ikke optimal, men kan brukes :)

Jeg må nå si jeg faktisk trives utrolig mye bedre med IRC enn med en eller annen chat-løsning. IRC bruker jeg uansett til både jobb og fritid, så det gjør at jeg henger der kontinuerlig. Det ville jeg ikke gjort med en eller annen klient som kjørte i en nettleser.

Til Thomas, IRC er Internet Relay Chat.  Du kan bruke en irc-klient (Om du er på windows var http://www.mirc.com/ populær i sin tid, jeg aner ikke hva som er kult nå for tiden, for OSX er vel adium ikke helt håpløs, tror jeg. For linux og *BSD er irssi og weechat populær alternativer) for å koble deg til irc.ifi.uio.no eller irc.pvv.ntnu.no og så gå inn på kanalen #norbrygg. (#-tegnet er en del av navnet)

Ikke noe galt med IRC som medium nei, bare at det er litt utilgjengelig i forhold til en "Start Chat" knapp på forumet.

runarstock skrev:
Ikke noe galt med IRC som medium nei, bare at det er litt utilgjengelig i forhold til en "Start Chat" knapp på forumet.

Klart, det å ha en web-irc-klient tilgjengelig ville vært flott.

Tilbake
Topp