Synkende temperatur under stormgjæring

Glenn

Norbrygg-medlem
Hei,

Noen som kan forbarme seg over en førstebatcher, har det noen betydning at temperaturen synker 1-2 grader under stormgjæring? Det er en APA med safale us-5, begynte gjæring på 13 grader som steg til 14 første døgn, så til 16 på tredje døgn. Kan ikke styre bodtemp som har utevegg, og innetemp går litt opp og ned med utetemp. Temp gikk ned til 15 igjen iløpet av tredje døgn og da fikk jeg totalpanikk og flyttet gjærspann til en annen bod med temp 20. Temperatur måles på spann med digital kalibrert trådføler. Høres dette greit ut?
Leste litt om gjæring på forumet her, og skjønner at verken flytting av spann eller synkende temp er noe bra, men hva er værst?

Generelt er det veldig sunt for gjæren å ha en stabil temperatur, og den gylne regelen er at dersom temperaturen skal endres i gjæringsforløpet skal den økes, ikke senkes, og det skal gjøres gradvis. Hvis det er mye svingninger (og store raske intervaller) kan gjæren få sjokk og tar på seg proteinfrakk. Tror ikke det er stor krise med den batchen din, men i fremtiden kan det kanskje være greit å tilrettelegge for en mer stabil temperatur.

RDWHAHB4.jpg

At tempen stiger litt under stormgjæring er nesten umulig å unngå.
US-05 er rimelig grei å ha med å gjøre også.
Blir nok bra :)

Hei,
Takker for svar, temperatur er mer stabil i "20 graders" boden og bøtta blir stående der. Panikkanfallet er over. Jeg brukte 1 pk tørrgjær som jeg rehydrerte i 2 dl kokt vann. Først strødde jeg bare gjæren i vannet, dekket til og lot stå 15 min, rørte og dekket til, lot stå i ca 1,5 time før jeg hadde det i vørteren. batchen er på 18 liter. På pakken står det at gjæren skal holde til 20-30 liter, men i oppskriften står det at jeg skal bruke 2 pakker gjær. Det begynte å ploppe etter ca 14-16 timer, og var etter to dager kommet en gjærkake på ca 1 cm+. Nå ser det ut som brunt skum som kryper oppetter veggene, så det er aktivitet iallefall. Noen som vet hva som er riktig dosering? prøvde en kalkis, skjønte ikke helt den. OG er 1.056. Hva bør FG være?

Kan komme med et tilleggsspørsmål her, har også satt første Batch til gjæring. Romtempen i skapet den står er 19,5. Burde jeg feste tempmålern på tanken, eller holde det å følge med romtemp?

joikakaka skrev:
Kan komme med et tilleggsspørsmål her, har også satt første Batch til gjæring. Romtempen i skapet den står er 19,5. Burde jeg feste tempmålern på tanken, eller holde det å følge med romtemp?

Fest tempmåleren rett på dunken, gjerne med isolasjon rundt slik at det den måler er faktisk dunken og ikke den ambiente temperaturen som er rundt. Iallefall under stormgjæring så stiger tempen inni dunken flere grader, uavhengig av ambient temperatur.

Mål tempen på tanken, og legg noe som isolerer iver proben, f.eks. et par-tre lag bobleplast. Da måler du relativt nøyaktig tempen i ølet og ikke i rommet. Det er tenpen i ølet som er den interessante.

Tilbake
Topp