Tabbe? Flasket med fg på ca 1030. Utgangspunktet var og 1048.

Jeg lagde en lager som har gjæret noen uker nå på 9 grader (i vinskap).

Jeg antok den var ferdig og bare flasket det. Jeg sjekket fg først etterpå, som sikkert er nybegynnersløvhet..., og det viste 1030. Det var etter at sukkerbiten var oppløst riktignok.

kommer dette til å sprenge?

OG 1048, "normal" utgjæring ligger på ca 70% +\-... Kommer litt ann på gjærtype. Dette ville gitt en ca FG på mellom 1010-1015.
Forskjellen der vill ligge på 15-20 som er mye ja, men det er mange avgjørende faktorer her, først OG-FG er veldig lav, selv med tilsatt sukker (hvor mye pr liter?) så det tyder på uferdig gjæring, gjæret på 9 grader... Burde økt temperaturen på gjæringen etter en tid.
Jeg ville latt flaskene stå et par dager til karbonering forholdsvis kjølig og så testet en, målt gravity, kontrollert karboneringen og hvis den er for høy, korket om de resterende, og gjentatt etter et par dager.

Om flasken sprenger er helt uavhengig av FG. Det er antll volumenheter co2  i flasken som vil en pekepinn på hvor hardt man trekker strikken.

Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.

Et lite worst case scenario. La oss si du har ei flaske vann, tilsetter 80 gram sukker på literen (tilsvarer ca 1.032) og tilsetter gjær, korker flaska og venter. Du ender opp med 22 co2-enherter da sukker er 100% forgjærbart (tar ikke høyde for mer enn at den gjærer til 1.000), og 22bar i flaska. Ender du på 75% av dette i.o.m at maltsukkeret ikke er 100% forgjærbart ender du likevel rundt 16bar (ved 21grader romtemperatur). Da smeller det. En "vanlig" øl ligger gjerne på 2.5enheter co2, og wit på gjerne 4 enheter. En vanlig coca-colaflaske går i lufta ved rundt 7.5bar etter hva jeg kan lese.

runarstock skrev:
Om flasken sprenger er helt uavhengig av FG. Det er antll volumenheter CO₂  i flasken som vil en pekepinn på hvor hardt man trekker strikken.
Antall volumenheter CO₂ som blir utviklet er direkte avhengig av forgjærbart sukker.....så å si at det er helt uavhengig er ikke korrekt.
Forskjellen mellom gravity ved flasking og gravity etter karbonering er det som utvikler CO₂.
1 gram sukker utvikler 0,5 gram alkohol, og 0,5 gram CO₂.
Edit... Forgjærbart sukker.....

Utmerket med masse gode svar!

Jeg la i flaskene den dosen coopers som ble anbefalt, altså en klump, som har 3,36 g sukker i seg. Det var på 0.375-flasker.

Men hvis det løser iallefall litt av problemet å omkorke dem etter en stund, så er vel det veien å gå, slik det ble foreslått?

Jeg har aldri sett sprengte flasker. Er det sprenging heller enn "femdeling"?

Jeg målte ved slik sak  som flyter. Jeg kjente ganske tydelig alkoholen da jeg smakte, så alkoholfri er den jo ikke. Og faktisk så målte jeg heller 1032 enn 1030.

Bør jeg lagre dem kaldt (kjøleskaptemperatur)? Hva med å lagre noen i romtemperatur noen dager, for så å teste dem?

magne1972 skrev:
runarstock skrev:
Om flasken sprenger er helt uavhengig av FG. Det er antll volumenheter CO₂  i flasken som vil en pekepinn på hvor hardt man trekker strikken.
Antall volumenheter CO₂ som blir utviklet er direkte avhengig av forgjærbart sukker.....så å si at det er helt uavhengig er ikke korrekt.
Forskjellen mellom gravity ved flasking og gravity etter karbonering er det som utvikler CO₂.
1 gram sukker utvikler 0,5 gram alkohol, og 0,5 gram CO₂.
Edit... Forgjærbart sukker.....

Har du en konstant SG før du konkluderer med at du har nådd FG, så spiller det vel liten rolle om den er 1010 eller 1015 når du har den i flaska, jeg tenker på FG FØR den går i flaska.

Aslak Bakke skrev:

Jeg la i flaskene den dosen Coopers som ble anbefalt, altså en klump, som har 3,36 g sukker i seg. Det var på 0.375-flasker.

Men hvis det løser iallefall litt av problemet å omkorke dem etter en stund, så er vel det veien å gå, slik det ble foreslått?

Jeg målte ved slik sak  som flyter. Jeg kjente ganske tydelig alkoholen da jeg smakte, så alkoholfri er den jo ikke. Og faktisk så målte jeg heller 1032 enn 1030.

Bør jeg lagre dem kaldt (kjøleskaptemperatur)? Hva med å lagre noen i romtemperatur noen dager, for så å teste dem?
En sprengt flaske er en håndgranat.... Gjærtype? Lagre ved gjæringstemp et par dager, har ingen blåst da, prøv,(bruk hånkle rundt flaska)
Er trykket overkommelig vent og prøv igjen. Osv.osv. Hvis trykket er høyt åpne alle og kork igjen. Du kan redde brygget på den måten, men ta ingen sjanser der. Håndgranat som sagt......

Aslak Bakke skrev:

Jeg la i flaskene den dosen Coopers som ble anbefalt, altså en klump, som har 3,36 g sukker i seg. Det var på 0.375-flasker.

Jeg målte ved slik sak  som flyter. Jeg kjente ganske tydelig alkoholen da jeg smakte, så alkoholfri er den jo ikke. Og faktisk så målte jeg heller 1032 enn 1030.

Ingen pen oppdeling av flaska nei, de eksploderer så splintfokken står.

Jeg brukte pils-gjær. Husker ikke hva det het. Kjøpte det på bryggeland.

Alt lagres nå på tre grader i vinskap. Jeg tok i tillegg ut tre flasker som jeg satte i romtemp. Jeg antar gjæringen går noe raskere der.

Jeg skal ta på meg vernebriller og åpne daglig.

Skal melde ifra her hvordan det går.

Hvor lang tid tar det før jeg kan anse dem som farlige?

Jeg gjorde akkurat samme tabbe som deg... Målte ETTER at sukker var tilsatt. Dette var dog en Coopers Draught øl-sett. Jeg målte da til 1028, med 6 gram sukker pr. liter. Det ble forøvrig ingen flaskebomber av de, og øla smakte fortreffelig. Perfekt karbonert var de og! Har bare 5 flasker igjen som står trygt og godt i kjøleskapet. Flaskene sto i ca. 20 grader i ukesvis, og noen opp til flere mnd. Jeg var heller ikke bekymret for flaskebomber, noe jeg etter å ha lest denne tråden bekymrer meg veldig for nå... Håndgranat? Trodde ikke det var SÅ ille!

Jeg hadde helt alt ut. Det er ikke verdt å risikere store skader for en batch øl.

runarstock skrev:
En vanlig coca-colaflaske går i lufta ved rundt 7.5bar etter hva jeg kan lese.

Liten bikommentar til den. Eg og lillebror lagde flaskeraketter for noen år tilbake siden. 1.5l Colaflasker og kompressor. Trykket i de flaskene kom opp til 12.5bar. (Det var det som var grensen til kompressoren) De eksploderte ikkje, men kraften i flaska var skremmende.  Forøverig: Eg har vært veldig bekymret for flaskesprening til tider, men eg hadde alltid trudd at det var korken som ville fyke og ikkje flaska som eksploderte? Merker at eg er litt bekymret for de flaskene med Amber som står til ettergjæring nå :p

Ser flere her som mener man bare skal helle det ut i doss. Hvorfor ikke bare tømme alle flaskene tilbake i et gjæringskar og la det gjære ut?

Tilbake
Topp