Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Er det noen som har tips til noe manuelt?

Jeg prøvekjørte maltmølla for å se hvis drillen fikset biffen, jeg er glad jeg gjorde det for dette fikk jeg ikke til å funke helt bra.

Mølla er en MM3 2.0, og drillen er en cotech slagboremaskin http://www.clasohlson.com/no/Cotech-slagboremaskin/40-7964 (850W-utgaven).

På lavt turtall luktet det magisk av drillen, og når jeg først fikk dreis på valsene så gikk det pulveriserende fort..

Ny drill kun til mølling kjøper jeg ikke. Da lager jeg heller noe motorisert. Men skal brygge på fredag, og da blir det noe manuelt, frem til jeg får motorisert den på en måte.

Er det noen som har tips til hvordan man kan lage en håndsveiv? Trikset er vel via en chuck, men så vet jeg ikke fra der. Håndsveiene de har på Bryggeland funker ikke da de ikke går på 2.0-møllene.

Noen som vet hvis det er en "lett" fiks å bruke en 0.75hk elmotor eller en vaskemaskinsmotor? Man må vel tilpasse RPM på noen måte, og koble motoren sammen med mølla.

For å gjøre det så enkelt som mulig. Er det noen som vet hva en "gear reducing" drill chuck kan hete på norsk? Hvis man finner en sånn med 4:1 så er jo drillen fortsatt gull verdt.

Og hvis man må ty til en motor. Jeg finner det jeg trenger (ca) hvis jeg søker på gear reducer. Men finner absolutt ingenting på norsk i den skalaen. Girutveksler for eksempel gir bare bil og modellfly.

Ser at Barleycrusher skriver litt om hastighet på sine møller:
"Using a 3/8 drillmotor at 500 RPM gives you a crush rate of 6 pounds a minute making the big grain bills fast and easy"

Haha. Nice. Bilbane.

Men ender du ikke opp med å kverne på et veldig høyt turtall?

Det går bra, starter først med å ha valsene i gang, så heller i fra et litersmål, og når den har knust litt av det, stopper jeg og fyller etter med mer malt, går forholdsvis fint å holde tempoet nede. Aldri hatt problemer med tett mesk, med unntak ved brygging av en kombinasjon av store mengder rug og hvete.

Det går bra, starter først med å ha valsene i gang, så heller i fra et litersmål, og når den har knust litt av det, stopper jeg og fyller etter med mer malt, går forholdsvis fint å holde tempoet nede. Aldri hatt problemer med tett mesk, med unntak ved brygging av en kombinasjon av store mengder rug og hvete.

Jeg prøvde dette i går, og det funket jo forsåvidt. Men har mest lyst til å fylle trakten med malt, starte valsne og kverne på et godt tempo på "vanlig" måte. Så skal først se hvis jeg finner en utvekslende chuck. Hvis ikke blir det noe annet utvekslende som enten blir drevet av drillen eller en motor.

Skal ha, skal ha :)

Tørrtrente litt til idag (med fuktet malt). Og endte opp med å drysse malten oppi før jeg fant en ok RPM hvor jeg syntes at produktet så greit ut. Hvor lang tid bruker du på hvor mye malt? Jeg kan ikke se for meg noe annet enn at dette vil ta ganske lang tid?

Bruker mellom 10-13 kilo malt, tar ikke mange minuttene. Når jeg først har fått valsene til å ta, stopper jeg, og fyller opp trakten til toppen, så kjører jeg drillen så lavt jeg kan. Funker som bare det!

Jøss, med så mange korn mellom valsene gikk det litt så som så for meg. Jeg får øve meg litt mer. Men går det "fort" gjennom valsene? Med fuktet malt slet jeg litt med å få valsene igang igjen, ofte glapp den andre så måtte jeg gønne på og da gikk det rasende fort til jeg registrerte det og slapp opp på drillen. Bruker fabrikkinstilling på glippa.

Har du MM3 eller MM3 2.0?

Edit: Prøvde en gang til nå med fremgangsmåten din. Det stopper helt opp når jeg har oppi masse korn, og for å få valsene igang igjen så kommer det magisk røyk ut av drillen, og når den først går rundt igjen så går det rasende fort, og får ikke tempoet ned til der jeg vil ha det uten at det stopper. Var stor forskjell på gristen, ble mye mer finknuste skal nå, kan hende det har noe med at jeg ikke fuktet malten som jeg gjorde i sta.

Jeg bruker fuktet malt, 3 dl ca pr 10 kg omtrent. Åpningen jeg bruker, er ca. 1,1 mm. Dog har jeg vage minner om at jeg slet litt med å bli dus med møllen da jeg fikk den, bla. har jeg en liten sjarmerende kast i drillen...
Mar MM3 ja.

Men mm3 med 2" valsene, eller plain MM3? Fabrikkinstillingen er på veldig ca 1,1mm, og den har jeg ikke rørt.

Ja, kanskje det er litt av forskjellen. Jeg har 2.0. Ser for meg at det blir plass til mer korn mellom valsene som gir motstand, før de faktisk blir kvernet.

Aha, ja da har du jo valser med større diameter og lengre enn hva jeg har. Kan vel være at den drillen blir i svakeste laget. Min er sånn akkurat nok sterk, med den tidligere nevnte bonusen....

Hvordan er fremgangsmåten din for å fukte malten da? Bare har du oppi den deciliteren med vann og velter og tumler malten, eller sprayer du på?

Tilbake
Topp