Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Hehe. Jeg skal koble den på maltmølla, så er det "greit". Må jo selvsagt bygge hus til inretningen og sånn, men først vil jeg bare finne ut hvordan det skal henge sammen. Det er mellom den akslingen og maltmølla det butter litt.

Jeg velger å bruke drillen til å drive en annen aksling, i steden for å bruke motoren. Utgangen på den akslingen jeg tok bilde av har en utveksling på 10:1 ifht akslingen i andre enden, noe som passer perfekt da drillen har maks RPM på 2800 uten last.

Trenger absolutt ikke være avansert nei, helst lett :) Men det er ikke akkurat standard biter her, så må finne hvilke biter jeg kan sette i mellom.
 
Ah, men det er forskjellig dim på akslingen og mølla. Jeg har tenkt litt på lovejoys. Med mindre det er andre forslag skal jeg forske litt på det og.

Men i utgangspunktet vil jeg prøve med plastbiten på, siden jeg får tredd 6kant hylse på den, og i andre enden av den er det jo 1/2" eller 3/8". Må kanskje borre et hull i akselsen til mølla.
 
Effekt. Mener å huske at en hestekraft er 760w og at en hk er 75kg løftet opp 1 meter på 1 sekund.
Litt drodling rundt hvor tungt det er å sveive, og hvor fort det skal gå, burde gi deg utvekslingen.
 
Effekt. Mener å huske at en hestekraft er 760w og at en hk er 75kg løftet opp 1 meter på 1 sekund.
Litt drodling rundt hvor tungt det er å sveive, og hvor fort det skal gå, burde gi deg utvekslingen.

Noen formening om hvordan jeg kan måle torquen til drillen? Jeg antar at oppsettet mitt vil funke, men hadde vært greit å regne litt på det.
 
Aha. Se der ja.

Men, hvordan blir dette i praksis? Drillen snurrer jo rundt, og jeg må holde igjen håndtaket på momentnøkkelen.Jeg må jo nødvendigvis holde igjen nok til at ikke hele nøkkelen går rundt, men dvs at jeg tar i så mye at drillen stopper, og jeg vil jo vite hvor mye den klarer før den stopper.. Hvis det ga noe mening.
 
Skjønner hva du mener... her får ev. noen med utdanning innen fysikk trå til, men ekstremt forenklet tenker jeg at det utslaget drillen klarer er jo strengt tatt det dreiemomentet den maks klarer å produsere. Dog om den har godt av det eller vil klare å produsere det i X antall minutter sammenhengende er kanskje en annen sak. Hvor nøyaktig må du ha det? Jeg tenker i hvert fall som de andre som har kommentert tidligere at +700 watt er ganske mye. Tenk på Tony Martin som lå og pushet på 4-500 watt i går og det er en belastning som folk flest bare klarer i "kort tid" før syra tar dem... er ganske sikker på at han hadde klart å kverne malt om det var valser i stedet for hjul han dro rundt ;)

[edit] var selvfølgelig litt på spøk det siste der, men med et snev av relevans.. tenkte jeg bare skulle nevne at min drill er oppgitt til å klare 67Nm maks, og den kan jeg bare glemme å holde igjen med 1 hånd - da vrir den armen av meg. Den kverner følgelig alt jeg serverer den med letthet, så tipper du kan ligge godt under 67 og allikevel ha plenty..
 
Sist redigert:
Jeg har en 1/2" til 13mm hylse som brukes til skralle. Jeg skulle gjerne hatt denne hylsa, eller en annen med 13mm festet til drillen. Er det noen som vet hva slikt heter på biltema/CO?
 
Pokker og. Da tapte mennesket første slaget mot mekanikken (selv om det var det mekaniske som faila). Det er vel ikke bare bare å snu valsene på enn MM3? Antar at det egentlig er noe som utgår tvert, selv om det hadde vært mulig.
 
Jeg krøp til korset og skaffet en 0,5HP motor som gjør 241 RPM. Orket rett og slett ikke styre med noe jeg antar kom til å knele. Digg å se at noe annet gjør jobben for en.

Hvis noen trenger så har jeg noen lovejoys til overs nå. 1/2", 8mm, og 12mm hull.
 
Det er en fyr på finn som har over 40 tonn motorer (lærte jeg idag etter å ha hentet den). Hvis du søker på snekkemotor så får du ett, kanskje noe flere treff, det er fyren som heter Willy ettellerannet. Jeg betalte 2k for den grunnet noe krøll med den jeg egentlig skulle ha til 1500, ellers selger han de for 2k5.
 
Haha, jeg sa det fordi det er den søkestrengen som gir færrest resultater. Det er en del av beskrivelsen hans.

En motor med en snekkeoverføring er faktisk nødvendigvis ikke båt-relatert. Her, et bilde beskriver visstnok mer enn tusen ord: Snekkedrevet er det på toppen. Gjør at du kan overføre kraft 90 grader.

http://www.kr.all.biz/img/kr/catalog/101.png
 
Noen gode ideer for å koble en ca 8mm motor «pinne»/aksling til en maltmølle? Helst ideer som ikke involverer ebay. Har bvisst brukt opp sommerens tolmodighet...
 
Tilbake
Topp