Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Ja, men jeg vil ikke kjøpe ny drill. Har en fra før. Da legger jeg heller pengene i å lage et eget oppsett (eller egen chuck) til mølla. Noe som går og går og går.

Edit: Og hvis det blir eget oppsett så går det på riktig RPM uten å måtte justere noe. Med egen chuck så gjenspeiler det prisen.
 
Sist redigert:
Husk at om du velger utveksling med reim eller kjede så er neppe akslingen på møllen konstruert for sideveis belastning.
 
jeg liker egentlig sånne prosjekter, jeg er bare litt tvilende til om du får til en god løsning som ikke koster mer enn det smaker, men skal holde øya oppe etter deler/løsninger
 
Skal bruke lovejoys, tenkte jeg. Så ikke kjede eller reim.

Elmotorer koster en hundrelapp eller to på Finn ser det ut som (type vaskemaskin). En solid utveksling 3-400 på eBay. Problemet her er vekta på de. Frakten blir like mye. Og så kommer tollen. Derfor jeg lurer på hvis det finnes noe lignende i Norge, men det har jeg altså ikke klart å finne.
 
Er også skeptisk til om en kommer billiger ut enn med en drill og da kan en jo like gjerne bruke litt energi på å montere drillen fast og lage til en anordning for jevn gange (f.eks. skrue inn mot startknappen og en ekstern bryter).
 
Er også skeptisk ti om en kommer billiger ut enn med en drill og da kan en jo like gjerne bruke litt energi på å montere drillen fast og lage til en anordning for jevn gange (f.eks. skrue inn mot startknappen og en ekstern bryter).

Joda. Det er sant. Men blir prisen tilsvarende eller over, så velger jeg nok selvmekken. Hvis jeg først kjøper en drill til dette formålet, så vil den jo være bedre enn den jeg allerede har. Og da vil den ikke bli stående fast da jeg heller kommer til å bruke den nye til snekring og.
 
Nå har jeg ikke sjekket alt om dette prosjektet da, håper fortsatt på å finne en chuck med utveksling, da det ville vært det aller letteste.
 
Jeg var heldig og kom rimelig fra kværndriftprosjektet.
En kjøkkenmaskin (a la kenwood) med drift for kværn hvor jeg tilpasset en chuck fra en utslitt drill.
Kostnad Nok 0.
Er du heldig finner du noe slikt i en gjenbruksbutikk, miljøstasjon eller (hvis kona ikke er hjemme),i kjøkkenskapet:)
 
Jeg var heldig og kom rimelig fra kværndriftprosjektet.
En kjøkkenmaskin (a la kenwood) med drift for kværn hvor jeg tilpasset en chuck fra en utslitt drill.
Kostnad Nok 0.
Er du heldig finner du noe slikt i en gjenbruksbutikk, miljøstasjon eller (hvis kona ikke er hjemme),i kjøkkenskapet:)

Jeg har en kjøkkenmaskin jeg vurderte å slakte, da den i bunn og grunn kun tar opp plass. Men denne tror jeg ikke er sterk nok, den er til elting og miksing av ting. Står at den er på 700W.
 
Sist redigert:
Du kan løfte bilen med 700W hvis momentet er stort nok og tapet ikke for stort.
Tar nok noe tid men du klarer det.
Tror kanskje en drill på sakte fart kan få problem med å elte brøddeig.
Se ikke bare på W, moment kan være like viktig.

-Sier ikke du skal gjøre det ene eller andre. Kun tips til mulig gratis utstyr.
Måtte ikke gjøre noe med selve maskinen, kun slipe sekskant på kassert chuck aksling.

Hadde jeg fått problem ville trolig den største slipesteinen min stått for mølledrift her.
"Svinghjul" på +/- 20 kg? ville gitt jevn fart.
 
700 W burde holde lenge. Jeg bruker vekselvis en oppladbar drill og en Hilti TE 2-M. Hiltien er på 600 W og går for å være en solid maskin.
 
700W var all info jeg fikk ut av googlinga om maskinen. Men den er til å elte brøddeiger og lignende med, "høres" jo absolutt ikke ut som at den skal klare å kverne gjennom malten. Det finnes vel ingen enkel måte å måle hvor kraftig den er heller med et lite fysikkeksperiment?
 
Å elte er tungt, og 700w er egentlig ganske mye... Mye mer enn du og jeg klarer å hi ut av effekt. En hk er rundtomkring 750w, og det er jo en enhet med utgangspunkt i hvor mye en hest klarer å yte. Har du aldri prøvd den wattmåleren på teknisk museum? Kan love deg at det er ganske tungt selv å få bare en 60w pære til å lyse ordentlig... Det den kanskje mangler litt på er dreiemoment (har ikke kikka så nøye på den), men det fikser du med utvekslingen :) 700w er jo også sammenliknbart med mange slagdriller...
 
Da har jeg slaktet maskinen og prosjektet har begynt. Dette kommer til å ta tid.

Ser ut til at jeg må koble meg på den akslingen som er lengst vekk fra motoren for å få med mest utveksling.
 
Noen som har forslag til hvordan jeg kan parre denne knotten med mølla?Jeg vet jeg kan tre på sekskanthylse iallefall.
 

Vedlegg

  • 20140710_123413.jpg
    20140710_123413.jpg
    96,4 KB · Sett: 100
Har tenkt tanken, må først se hvor langt akslingen bygger, for å se hvis det er nok plass til å feste noe på den.

Hva mener du med hylse?
 
Bare en enkel kobling mellom akslingene. Det trenger ikke være så avansert. Men har du riktig turtall nå, eller skulle du prøve å redusere litt? Da trenger du jo som du nevner over her noe å koble imellom. Vanskelig å komme med gode forslag uten å se mer enn 1 av bitene du skal koble sammen :)
 
Tilbake
Topp