Tap-A-Draft?!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
I kampens hete, da jeg gikk gjennom forskjellige nettsteder så fant jeg da altså denne artige saken her: http://www.ebay.com/itm/Tap-A-Draft-Starter-Kit-Uses-16-gram-CO2-Cartridges-Home-Brewing-Kegerator-/360477261104?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53ee1e7d30
Denne gikk da selvfølgelig rett inn i handlekurven  ::)

Om det var ett lurt kjøp eller ikke, det kan sikkert diskuteres, og har også gått noen runder med meg selv, men syntes det virket som en god ide akkurat da.

Leste at man kan enten tilsette sukker i brygget for karbonering på vanlig måte, og sette på kork og la stå noen uker slik at det fikk tid til å danne kullsyre, eller man kunne utføre såkalt "forced carbonation" ved å helle oppi brygget for deretter å trykksette med Co2 patron og la stå i 3-4 uker med tappekran tilkoblet. Etter at brygget er ferdig tilsatt Co2, så måtte jeg belage meg på å bytte patron da denne ble nesten brukt opp til å tilsette kullsyre til ølet.

Nå skal det sies at jeg leste i ETTERKANT at bestillingen var gjort ett annet sted at man kunne tappe fra flaska i 6-8 uker, og at flaskene holdt til hvertfall 6 eller 8 brygg.

Vil det da si at man må kjøpe seg nye flasker etter hvert åttende brygg og at ølet holder seg friskt i flaska i kun 6-8 uker?!

Men det jeg lurer på er om det er noen som har erfaringer med dette systemet og om dere har noen synspunkter?!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Firefighterkristian skrev:
I kampens hete, da jeg gikk gjennom forskjellige nettsteder så fant jeg da altså denne artige saken her: http://www.ebay.com/itm/Tap-A-Draft-Starter-Kit-Uses-16-gram-CO₂-Cartridges-Home-Brewing-Kegerator-/360477261104?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53ee1e7d30
Denne gikk da selvfølgelig rett inn i handlekurven  ::)

Om det var ett lurt kjøp eller ikke, det kan sikkert diskuteres, og har også gått noen runder med meg selv, men syntes det virket som en god idé akkurat da.

Leste at man kan enten tilsette sukker i brygget for karbonering på vanlig måte, og sette på kork og la stå noen uker slik at det fikk tid til å danne kullsyre, eller man kunne utføre såkalt "forced carbonation" ved å helle oppi brygget for deretter å trykksette med CO₂ patron og la stå i 3-4 uker med tappekran tilkoblet. Etter at brygget er ferdig tilsatt CO₂, så måtte jeg belage meg på å bytte patron da denne ble nesten brukt opp til å tilsette kullsyre til ølet.

Nå skal det sies at jeg leste i ETTERKANT at bestillingen var gjort ett annet sted at man kunne tappe fra flaska i 6-8 uker, og at flaskene holdt til hvertfall 6 eller 8 brygg.

Vil det da si at man må kjøpe seg nye flasker etter hvert åttende brygg og at ølet holder seg friskt i flaska i kun 6-8 uker?!

Men det jeg lurer på er om det er noen som har erfaringer med dette systemet og om dere har noen synspunkter?!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Er et godt system som funker godt :) funker greit å tvangkarbonering også. Tar liten plass.

Er et godt system som funker godt funker greit å tvangkarbonering også. Tar liten plass.

Så bra!!!

Da har jeg noe å se frem til pakken kommer :)

Håper det kommer før jeg skal tappe satsen jeg satt for en uke siden!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Men hva med at ølen må drikkes innen 6-8 uker og at man bare kan bruke flaskene på 8 brygg!? Er dette noe jeg må ta hensyn til eller er det bare å se bort i fra?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Men hva med at ølen må drikkes innen 6-8 uker og at man bare kan bruke flaskene på 8 brygg!? Er dette noe jeg må ta hensyn til eller er det bare å se bort i fra?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Det er ikke noe problem med det. Så lenge du har gass i patronen nås kommer ikke luft inn :)

Men du drikker opp 6 liter på 6-8 uker. :). Min bror har overtatt det fra meg. 6 liter varer lenge hos han. Flaskene er av plast så de må du være forsiktig med. Trur de varer lengre. Flaskene er jo kjempe billige.

Et lite tips. Kjøp lokk med ventil til de. Kjøp også noen extra flasker.

Det er ikke noe problem med det. Så lenge du har gass i patronen nås kommer ikke luft inn

Men du drikker opp 6 liter på 6-8 uker. . Min bror har overtatt det fra meg. 6 liter varer lenge hos han. Flaskene er av plast så de må du være forsiktig med. Trur de varer lengre. Flaskene er jo kjempe billige.

6 liter på 6-8 uker er IKKE noe problem  ;D

I denne pakka fulgte det med 3 flasker og ettersom jeg forsto- En tappeventil og tre korker... Så det er ikke noe problem å skru på korker på de to uten tappekran, og bare sette på tappekran når den ene flaska er tom?!

Evnt trykksette den flaska med tappekran med Co2, og tilsette sukker i de to resterende?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Det er ikke noe problem med det. Så lenge du har gass i patronen nås kommer ikke luft inn

Men du drikker opp 6 liter på 6-8 uker. . Min bror har overtatt det fra meg. 6 liter varer lenge hos han. Flaskene er av plast så de må du være forsiktig med. Trur de varer lengre. Flaskene er jo kjempe billige.

6 liter på 6-8 uker er IKKE noe problem  ;D

I denne pakka fulgte det med 3 flasker og ettersom jeg forsto- En tappeventil og tre korker... Så det er ikke noe problem å skru på korker på de to uten tappekran, og bare sette på tappekran når den ene flaska er tom?!

Evnt trykksette den flaska med tappekran med CO₂, og tilsette sukker i de to resterende?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Når du skal bytte flaske til en ferdig karbonert flaske. Må du sette flasken i frysen i 3-4 timer før du setter på tappe enheten.

Når du skal bytte flaske til en ferdig karbonert flaske. Må du sette flasken i frysen i 3-4 timer før du setter på tappe enheten.

Akkurat, den er god!
Tusen takk for svar og gode forslag!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Kjøp riktige patroner. Jeg skulle være smart og spare penger, så jeg kjøpte 12g.patroner på jula. Mekka så den passa, men det endte med at tappebiten lekker.

Kjøp riktige patroner. Jeg skulle være smart og spare penger, så jeg kjøpte 12g.patroner på jula. Mekka så den passa, men det endte med at tappebiten lekker.

Okay... Hvor anbefaler du å kjøpe de som passer?! Må man bestille fra USA, eller er det en butikk her i Norge som fører de!?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Okay... Hvor anbefaler du å kjøpe de som passer?! Må man bestille fra USA, eller er det en butikk her i Norge som fører de!?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Du kjøper de i Norge. Mekk, Clas Ohlson  osv. Det er 16gr. Du skal. Du finner de over alt :)

Jeg fant de ikke overalt altså, siden jeg juksa. Verken bilteme chlasern eller jula hadde 16g. Bare 12. De selger dem på flere av bryggersjappene tror jeg, men syntes prisen var litt stiv. Men om du finner 16g på chlas eller lignende er det jo all good da

Ja det holder med en til karbonering. Så må du bytte og bruke en til tapping.

Tar ca. 1 uke med tvangs karbonering.

Jeg skal tappe ølet over i Tap-A-Draft systemet på torsdag. Skal jeg bruke mindre sukker enn vanlig, eller er det bare å kjøre på? Flaskene tåler jo trykket, men synes bare at skru korkene ser litt "skjøre" ut  :jaha: Ikke mange gjenger der som skal holde korken på plass synes jeg!

Mvh

Kristian Andersen

Det er gjenger nok men orginalkorkene er skjøre og jeg byttet de ut med lokk fra santa Maria krydderglass og teflonbakematte fra CO til pakning

Det er gjenger nok men orginalkorkene er skjøre og jeg byttet de ut med lokk fra santa Maria krydderglass og teflonbakematte fra CO til pakning

Så smart at de lokkene fra santa Maria glassene passer!! Da skal jeg ransake kjøkken skapet etter noen tomme glass, og kjøpe teflonbakematte fra CO  :)

Tusen takk for tips!

Mvh

Kristian Andersen

Tilbake
Topp