Marius K.
Norbrygg-medlem
Mange måter å gjøre det på, tenk deg om og finn ut hva du selv vil gjøre. Slik jeg gjør det, som svar på det aller siste du spør om. Jeg bruker en slage med nippel, som jeg kan skru på ball-lock i, i mottaker enden. Jeg setter på slangen på gjæringsdunken, åpner krana mens slangen peker rett ned, fyller slange med øl, holder den opp i en relativ høyde ifht gjæringskaret slik at det ikke renner mer øl ut, skrur på ball-lock, og klakker den på fatet.
Hvis du er på det nivået så tenker du også på lufta som står i gass-slangen som går på gass-ut fra fat, og der hvor gjærlåsen stod på gjæringsdunken. Hvis du har nok overtrykk i fatet så kan du klakke på gass-kolingen så det strømmer ut av slangen og så mokke den nedi der hvor gjærlåsen stod, før trykket utligner seg i slangen/fatet.
siste ble kanskje litt diffust, men orker ikke skrive stiler, se den aller første setningen jeg skrev
Hehe, stil er kjedelig.
For min del vil jeg mate gjæringskaret med CO2 direkte fra CO2 flasken med et par psi. Når det gjelder luft i slangen fra gass ut på fatet så vil det vel ikke være noe O2 der om man legger enden i en bøtte med Star san før man kobler ball lock til gass ut på fatet? Slangen vil vel da tømmes for O2 og ingenting vil slippe inn igjen i fatet som er oksygenfritt, eller misforstår jeg noe her?