Tappe øl fra gjæringskar til fat i oksygenredusert system - for dummies

Mange måter å gjøre det på, tenk deg om og finn ut hva du selv vil gjøre. Slik jeg gjør det, som svar på det aller siste du spør om. Jeg bruker en slage med nippel, som jeg kan skru på ball-lock i, i mottaker enden. Jeg setter på slangen på gjæringsdunken, åpner krana mens slangen peker rett ned, fyller slange med øl, holder den opp i en relativ høyde ifht gjæringskaret slik at det ikke renner mer øl ut, skrur på ball-lock, og klakker den på fatet.

Hvis du er på det nivået så tenker du også på lufta som står i gass-slangen som går på gass-ut fra fat, og der hvor gjærlåsen stod på gjæringsdunken. Hvis du har nok overtrykk i fatet så kan du klakke på gass-kolingen så det strømmer ut av slangen og så mokke den nedi der hvor gjærlåsen stod, før trykket utligner seg i slangen/fatet.

siste ble kanskje litt diffust, men orker ikke skrive stiler, se den aller første setningen jeg skrev :)

Hehe, stil er kjedelig.

For min del vil jeg mate gjæringskaret med CO2 direkte fra CO2 flasken med et par psi. Når det gjelder luft i slangen fra gass ut på fatet så vil det vel ikke være noe O2 der om man legger enden i en bøtte med Star san før man kobler ball lock til gass ut på fatet? Slangen vil vel da tømmes for O2 og ingenting vil slippe inn igjen i fatet som er oksygenfritt, eller misforstår jeg noe her?
 
Hehe, stil er kjedelig.

For min del vil jeg mate gjæringskaret med CO2 direkte fra CO2 flasken med et par psi. Når det gjelder luft i slangen fra gass ut på fatet så vil det vel ikke være noe O2 der om man legger enden i en bøtte med Star san før man kobler ball lock til gass ut på fatet? Slangen vil vel da tømmes for O2 og ingenting vil slippe inn igjen i fatet som er oksygenfritt, eller misforstår jeg noe her?

Du har jo en åpen slange helt ned til fatet med en gang ball-locken er på fatet. Men jeg ville ikke brydd meg spes mye om det, selv om jeg selv bryr meg litt.. Som jeg sa, tenk over hvor du har oksygen, og hvordan bli kvitt det.
 
Du har jo en åpen slange helt ned til fatet med en gang ball-locken er på fatet. Men jeg ville ikke brydd meg spes mye om det, selv om jeg selv bryr meg litt.. Som jeg sa, tenk over hvor du har oksygen, og hvordan bli kvitt det.

Du snakker om slangen fra gjæringskar til fat nå?
 
Når du klakker på en ball-lock, så er det åpent ned til fatet.

Fortsatt uklart om det er på gass ut eller øl inn du mener. Om det er gass ut så ser jeg ikke problemet. Det er trykk på fatet og enden på slangen ligger i star san. Trykket vil jo da umiddelbart ved påkobling pushe CO2 ut av fatet gjennom slangen og ut i bøtta med Star san for å utligne trykk. Kan ikke skjønne at oksygenet i slangen på noen måte da skal kunne komme inn i fatet, men mulig jeg tenker helt feil.

Om det er slangen fra gjæringskar til fat du tenker på så må jeg vel som deg finne en måte å fylle slangen med øl før den klakkes på fatet...
 
Fortsatt uklart om det er på gass ut eller øl inn du mener. Om det er gass ut så ser jeg ikke problemet. Det er trykk på fatet og enden på slangen ligger i star san. Trykket vil jo da umiddelbart ved påkobling pushe CO2 ut av fatet gjennom slangen og ut i bøtta med Star san for å utligne trykk. Kan ikke skjønne at oksygenet i slangen på noen måte da skal kunne komme inn i fatet, men mulig jeg tenker helt feil.

Om det er slangen fra gjæringskar til fat du tenker på så må jeg vel som deg finne en måte å fylle slangen med øl før den klakkes på fatet...

Som sagt, tenk deg om og gjør det du føler er rett. Jeg har ingen fasit, det jeg beskrev et stykke over er slik jeg gjør det. Eneste ifht siste svaret mitt er at en kobling som er klakket på fatet åpner opp fatet.
 
Dersom du har CO2 trykk på fatet, vil det blåse CO2 gjennom begge slangene. Sett derfor først på gass / hvit ballock slik at du ikke blåser CO2 inn nederst i gjæringskaret.
Post #13 forklarer alt meget bra
 
Jeg er litt for pyse å koble til trykk i sirkel på den måten (og for kjip til å bruke penger på mer utstyr) - er det så kraftig forminsket risiko med dette?

Jeg skal om 1.5 uke flaske og fate blancen min, og tenkte å gjøre det på gamle måten, selv om det er en stund siden jeg sist gjorde det.
Tenker å purge med litt CO2 til jeg ser det er tåkete nedi fatet (etter det er desinfisert ofc). Overføre med slange fra kar til fat og la det være litt headspace, samt sette fatet på 1bar i kjøleskapet i noen uker.

Burde vel virke like bra, right?
 
Jeg er litt for pyse å koble til trykk i sirkel på den måten (og for kjip til å bruke penger på mer utstyr) - er det så kraftig forminsket risiko med dette?

Jeg skal om 1.5 uke flaske og fate blancen min, og tenkte å gjøre det på gamle måten, selv om det er en stund siden jeg sist gjorde det.
Tenker å purge med litt CO2 til jeg ser det er tåkete nedi fatet (etter det er desinfisert ofc). Overføre med slange fra kar til fat og la det være litt headspace, samt sette fatet på 1bar i kjøleskapet i noen uker.

Burde vel virke like bra, right?

Nope. Purging med «litt» co2 hjelper veldig lite.
 
Nope. Purging med «litt» co2 hjelper veldig lite.
Alt hjelper. 5-10 kraftige purge er langt bedre enn ingen :)
Dette er uttynning, så det vil aldri bli O2 fritt på denne måten.

Flere teknikker.
- O2 fritt miljø og lukket sløyfe
- Kun Purging
- Sukkerkarbonere + Purging
- To fat og overfylling

Jeg bruker dem alle avhengig av fat- og bryggstørrelse

Med to fat og overfylling mener jeg at du beregner to fylle fat, eksempelvis 2*9L for 18L. Fyll begge normalt fulle. Koble dem sammen fra øl til øl. Press fra det ene til det skummer ut sikkerhetsventilen. Gjenta andre vei. Jevn deretter ut til de har samme vekt.
Derfor alltid greit å ha alle Corneliusstørrelsene 9/12/18(36)
 
Skal man være pirkete, kan en blanc aldri bli bra... :)
Vel første blancen min hadde verdens dårligste unnskyldning til "aprikos tilskudd" - 3 hermetiske såvidt nedkokte bokser med aprikoser. Var heldig hvis det smakte aprikos eller frukt i det hele tatt. Det ble en passe bra hveteøl da :p

Denne derimot har jeg 1L ekstrakt fra Bryggselv per 25L, samt 4 ganger så mye appelsinskall, så jeg har troa. Satser på den smaker ok, helt lik blir den nok aldri. Håper også at den blir 20% bedre på fat, slik blanc alltid blir hehe
 
Det var en lang post å lese, et bilde sier ofte mer enn tusen ord, men meg hiver på med et konstruktivt tips i det som blir innlegg #34 :).

På Instagram er det også mye tips fra våre bryggevenner i utlandet.
Som et innspill så følger jeg en klok svenske med navn Gustav Lindh, og han har også en blogg hvor han beskriver det samme, med bilder.
Jeg følger hans tips, og det smarte er å gjenbruke CO2 fra gjæringen til å tømme fatet for oksygen og hvordan overføre fra gjæringskar.

Det viser han også i bloggen sin, verdt å lese litt fra han...

http://www.lindhcraftbeer.com/2018/05/closed-loop-transfer-nastan-syrefri-flytt-av-ol-till-fat/

Godt brygg!
 
Sist redigert:
- Sukkerkarbonere + Purging
Eg skal karbonere på fat for fyrste gong neste helg, men ølet står diverre på eit gjæringskar utan ballock og kran. Dermed må eg fram med heverten, forhåpentegvis for siste gong. Er det sånn at det har lite for seg å prøve å redusere oksygen ved hjelp av purging om eg uansett skal overføre det med hevert i åpent system?

Og: sukkerkarbonering. Eg tenkte eigentleg å karbonere med gass, men er sukker eit betre alternativ i dette tilfellet?
 
Enkelte øl er mer sensitive for O2 enn andre.
Vanligvis overfører jeg med hevert til fat og purger. Det holder vanligvis.
Det finnes ikke gjæringskar med ballock...
Gjør det enkelt for deg selv og minimere O2 uten å gå ‘all inn’
Det går oftest bra
M
 
Riktig. Det var denne som var påtenkt frå Brewshop.
 

Vedlegg

  • A215E4ED-753C-42B8-AA43-A58D1055C0C9.jpeg
    A215E4ED-753C-42B8-AA43-A58D1055C0C9.jpeg
    77,8 KB · Sett: 49
Noen som vet hvor mange liter co2 som er på en 2kg flaske. Jeg regner med at det går ca 25 liter på å purge et 19 liter fat . Hvor mye av flasken bruker man da.

Edit: Fant det ut. ca 100g på et fat. går vel fort med litt mer enn det.
 
Sist redigert:
Noen som vet hvor mange liter co2 som er på en 2kg flaske. Jeg regner med at det går ca 25 liter på å purge et 19 liter fat . Hvor mye av flasken bruker man da.

Edit: Fant det ut. ca 100g på et fat. går vel fort med litt mer enn det.
1 liter CO2 gass (i gassform) veier ca 1,97 gram. Purger du et fullt fat med vann/starsan på lite/lavt trykk, behøver det ikke gå mer enn ca. 20 liter CO2, altså rett i underkant av 40 gram. Purge et fat fylt med vanlig luft, så må du bruke veldig mye mer ja, for å få lite O2 igjen...
 
Tilbake
Topp