Tappeanlegg for øl

Hei

Ny bruker på forumet her, har tidligere prøvd litt brygging med ekstrakt. Skal bytte kjøkken snart og begynte å fable litt om å få installert et tappeanlegg for øl der...........
Bare lurer på hvilke muligheter finnes ? Det jeg ønsker er et tappeanlegg ala som de har på pub ( der tilsetter de kullsyre mens det tappes ? ) Synes øl'n på pub rett fra tappekran er mye friskere å bedre enn flaske øl...... Derfor, hva slags utstyr finnes for å lage et tappeanlegg hjemme ? hvem,hva, hvor, pris ?
Og , er det mulig å få kjøpt fat med ikke karbonert øl ( lager type ) for vanlige privatpersoner ?

På forhånd takk for hjelpen / innspill :)
 
Hei
Det jeg ønsker er et tappeanlegg ala som de har på pub ( der tilsetter de kullsyre mens det tappes ? )
Og , er det mulig å få kjøpt fat med ikke karbonert øl ( lager type ) for vanlige privatpersoner ?
Det ølet pubene får på fat (ikke med tankbil), leveres vel ferdig karbonert. Det er en del bryggerier som selger butikkstyrkeøl på fat til privatpersoner. Mange småbryggerier bruker engangsfat (KeyKeg).
 
Hei. Bare en liten oppklaring; Den øl som selges på puber er karbonert. Kullsyre brukes til å få trykk på fat slik at det er mulig å tappe. Bruk av kullsyre gjør også at holdbarheten på fatene øker. Har vært borti anlegg som bruker luft for å skape trykk og da bør fatet tømmes i løpet av en helg. Lykke til :)
 
Takker for svar, men lurer fortsatt på en ting, hvorfor føles øl du kjøper på pub som tappes der mye friskere og med mer kullsyre enn flaskeøl ?
 
Takker for svar, men lurer fortsatt på en ting, hvorfor føles øl du kjøper på pub som tappes der mye friskere og med mer kullsyre enn flaskeøl ?
Det er vel rimelig subjektivt hvordan ølet føles, men fatøl har jo ikke vært utsatt for sollys eller fluoriserende lys (lysstoffrør) som flaskeølet har.
 
Det er jo sant.

Men jeg trodde dere brukte kullsyreflaskene til å tvangskarbonere ølet også ? Gjør dere ikke det ?
 
Tilbake
Topp