Tappeprosess

Har akkurat tappet juleølet på flaske og sitter igjen med noen spørsmål. Da jeg helte over ølet fra gjøringskaret over i tappekaret var jeg veldig nøysom med å ikke få med noe grums. Dette resulterte nesten ingen grums i tappekaret og heller nesten ingenting i flaskene. Vil dette være et problem med tanke på gjæringsprosessen som skal skje i flasken? At det ikke er nok gjær til stedet i flaskene, som skal spise sukker og danne karbondioksid?

Sannsynligvis er det mer enn nok gjærceller i ølet, selv om det ikke er tåkete. Unntaket er hvis ølet er veldig sterkt og har stått lenge til gjæring før tapping.

Takk for svar. Godt å høre. Estimert alkoholprosent er 7.1. Gjæret i 2 uker. Er det å anbefale at man får med seg noe av gjærkaka oppi tappekaret for så oppi flaskene?

Takk for svar. Godt å høre. Estimert alkoholprosent er 7.1. Gjæret i 2 uker. Er det å anbefale at man får med seg noe av gjærkaka oppi tappekaret for så oppi flaskene?

Du trenger ikke det. Det vil være mer enn nok gjær i suspensjon for å få karbonert ølet ditt.

Jeg tapper vanligvis på fat, så har ikke veldig mye erfaring, men da jeg utelukkende flasket ølet husker jeg at jeg gjorde som deg, og prøvde å være forsiktig med hva som ble med i flaskene. Det skader neppe med bittelitt av gjærkaken i ølet, men jeg ville ikke gjort det. Hvis ølet ikke karbonerer normalt kan du alltids åpne flaskene og tilsette litt gjær.

Tilbake
Topp