Tappeslange

Dette har sikkert vært tatt opp før men finner ikke noe om det med søkefunksjonen.

Har nå et Corneliusfat stående i kjøleskap på rundt 6 grader og ca 1 bars trykk. Dette har stått her i underkant av et døgn. Koblet til tappeslangen for å teste i dag og ølet er naturligvis fortsatt ganske flatt.

Spørsmål: Kan jeg bare la tappeslangen ligge i kjøleskapet (påkoblet) selv om det er øl i slangen?

Hvis jeg har forstått riktig så er det også normalt at manometeret som viser hvor mye det er i flasken synker i verdi når det står kaldt?
Viste ca 50 bar når jeg satte den inn og viser ca 35 nå.

8)
Joda, gass utvider seg når temperaturen øker (og motsatt når temp går ned). Dermed har du høyere trykk ved høyere temp.  :yes:

Thomassvendsen skrev:
Er det forresten lurt å koble fra hurtigkoblingen til tappeslange så det ikke kan sive noe CO₂ ut den veien?
Du vil ikke få kun CO₂ ut av tappeslangen. Om den lekker, så vil du merke det i og med at det kommer øl ut. Så lenge den ikke lekker øl, så har det ikke noe å si.

Edit: Om du vil få karbonert fatene dine hurtig, så finnes det en måte. Skru op CO₂ trykket til 30 psi, og vugg Cornelius fatet frem og tilbake. Du vil da høre CO₂ gå inn. Cornelius fatene bør ligge når de vugges.

Tilbake
Topp