Tapping og FG på ekstraktsett

TMan

 
Noen nybegynner-spørsmål:
Har satt mitt første ekstrakt-brygg, en IPA kjøpt på Europris.
Den har stått i 11 dager og gjæret, kom litt sent i gang med gjæringen, men ploppet bra etter hvert. Etter 9 dager målte jeg SG til 1015, og tilsatte posen med humle, slik det sto i oppskriften. Før dette hadde gjærlåsen roet seg til nesten ingen aktivitet, men etter at humlen var tilsatt, begynte det å boble friskt igjen. Er dette normalt? Og hvorfor tilsettes humlen så sent i prosessen? (Trodde dette skulle gjøres tidligere..)

I oppskriften står det at jeg skal tappe når SG når 1009. Målte i går til 1010, så antar jeg når dette nivået i kveld. Samtidig står det også at SG bør være stabil i to dager før det tappes. Så hva betyr egentlig dette? Er maltmengde etc. for dette settet satt sammen slik at det er sannsynlig at den stopper på 1009? Hva er viktigst, SG på 1009 eller to dager stabilt?

Har prøvesmakt litt, og resultatet virker lovende. Men har lyst til å forbedre litt for hver gang. Har kjøpt et nytt sett (en bitter), og lurer på om jeg skal erstatte sukkeret i settet med spraymalt (også kjøpt på Europris). Er dette hensiktsmessig? Og hva bør i såfall mengdeforholdet være, 1:1?
 
Når du måler samme SG over flere dager kan du anta at du har nådd FG (final gravity). Hva oppskriften sier er ikke relevant, så lenge du ender i nærheten av planlagt verdi.

Grunnen til at boblingen i vannlåsen tok seg opp da du tilsatte tørrhumlen vil jeg anta skyldes at løst co2 fant mange nye nukleeringspunkter. Det har med andre ord ingenting med gjæringen å gjøre. Generelt er også bobler i vannlåsen en dårlig indikator på aktivitet i gjæringen.

Tidspunkt for tørrhumling er ikke så veldig viktig, men det er vanlig å vente til stormgjæringen er over. Dag 5 er ganske normalt. Dette for å unngå at den store co2-produksjonen under stormgjæringen skyller ut alle de gode aromastoffene fra tørrhumlen.
 
Takk for svar!

Før jeg tar steget fullt ut og kjøper meg sånn temperaturstyrt mesketank (det vil nok skje før eller senere), så er jeg prisgitt ekstraktsett. Men jeg har likevel lyst å forbedre brygget. Hva har jeg mest igjen for? Vurderer følgende forbedringer:
1.Erstatte sukkeret i ølsettet med spraymalt. Mengdeforhold?
2.Erstatte tørrgjæren i ølsettet med fersk gjær. Hvor kjøper jeg dette? (har ingen butikker i nærheten) Kan gjær sendes i posten uten å bli dårlig?
3.Rehydrere tørrgjæren om jeg ikke får tak i fersk
4.Kjøpe egen humle - har dette noe for seg kontra humlen som følger med settet når jeg likevel ikke koker vørteren?
5.Riste vørteren godt for å tilsette oksygen før gjærpitching (sto ingen ting om dette i oppskriften)
6.Cold crashing etter endt gjæring
7.Klarningsmiddel etc. for klarere øl

Anbefalinger eller erfaringer rundt dette? Flere forslag?
 
Hei Thorvald.

Velkommen til en spennende og velsmakende hobby:) Har holdt på et par år selv nå, ingen tegn til at jeg går lei.

Kan prøve å svare på spørsmålene dine.

1. Det vil gi et fyldigere mer komplekst øl og litt høyere FG/lavere alkohol ved 1 til 1 erstatning. For samme alkoholnivå må en bruke 20-30% mer spraymalt. Men, det de selger på Europris er vel såkalt BeerEnhancer som består av 50% spraymalt 50% druesukker, da blir forskjellen minimal på alkohol. Forbedring i smak bør derimot være merkbar.

2. Kommer litt an på type og kvalitet på gjæren i settet. Ofte vanskelig å vite hva som er i settene, men oppbevaring i varm butikk er aldri bra. Gjær bør oppbevares i kjøleskap. Så å erstatte gjæren med f.ex en pakke US05 tørrgjær der en vet hvordan den har blitt oppbevart, og den har en utløpsdato godt frem i tid kan ha mye for seg. Med fersk gjær har du mye større utvalg. De fleste butikker sender gjæren i isolerte beholdere, og mot et tillegg kan de legge ved en cold pack som holder et par dager. Men det er et lite sjangsespill. Frost er heller ikke bra, og lagringsforholdene under posttransport er vanskelig å kontrollere.

3. Dersom en strør gjæren rett i vørteren drepes en stor del av cellene. Det er viktig å erstatte vannet i de frysetørrede celleveggene med bare vann, så ikke urenheter kommer inn i cellekjernen og hemmer eller dreper den. Har lest at rehydrering i vørter gir ca 50% overlevelse mens rent vann gir opp til 90%.

4. Humlen i settene kan være gammel eller oksidert, Humle som er fersk og har blitt oppbevart riktig vil gjøre stor forskjell i friskhet på smak og aroma. Igjen, lagring i romtemperatur er ikke bra. Humle kan med fordel oppbevares i fryser. Dessuten er eksperimentering med forskjellig humletyper det som er enklest og mest spennende å gjøre med disse settene.

5. Dette er viktig for at gjæren skal få gode arbeidsforhold. Utgjæring, smak og aroma vil lide om dette droppes.

6. Det vil hjelpe på i forhold til å felle ut gjær og humle og lage klarere øl. Spesielt humlerester ser litt uappetittelig ut i glasset.

7. Øl blir som regel helt krystallklar om den får stå i ro i kjøleskapet en uke eller to. Jeg har aldri brukt noe klarningsmiddel etter gjæring, kun i forbindelse med koking. Får som regel alltid krystallklart øl. Det som jeg merker oftest er såkalt kjøletåke fra proteiner som klumper seg i kjøleskaptemperatur, men som forsvinner når ølet blir litt varmere. Dette er bare kosmetisk og merkes ikke på smaken, så det bekymrer meg ikke.

Jeg synes rehydrering av tørrgjær og å riste inn oksygen i vørteren alltid bør gjøres. Sukker ville jeg heller ikke brukt til brygging utenom i øltyper der dette er en del av stilen.

Så kan du heller eksperimentere med ulik gjær og humle.

Coldcrash er fint å gjøre dersom du har mulighet, men ikke absolutt nødvendig. Har du først mulighet til å kontrollere temperatur, er kontroll på gjæringstemperatur mye viktigere for godt og forutsigbart resultat.

Hvis du først går ut og handler gjær og humle, kan du like så godt kjøpe uhumlet ekstrakt også. Da kan du droppe å kjøpe kit, ha full kontroll på hele oppskriften og lage øl akkurat sånn du selv vil ha de. Kjøp gjerne et par gode bøker. Anbefaler How to Brew og Brewing Classic Styles til å begynne med.

http://www.bookdepository.com/How-Brew-John-Palmer/9780937381885
http://www.bookdepository.com/Brewing-Classic-Styles-Jamil-Zainasheff/9780937381922
 
Ser du har fått svar, men nå har jeg jo skrevet masse, så jeg poster det likevel. :p

1. Jeg har ikke erfaring med slike sett, men vil anta at å bytte sukker mot spraymalt vil gi deg et fyldigere, mer "øllete" øl. Vanligvis benyttes sukker hvis du ønsker et sterkt, men tørt øl. Du kan også utforske mulighetene for å lage egne oppskrifter. Det er noe av det gøyeste med bryggingen, synes jeg.

2. Tørrgjær fungerer utmerket, men tørrgjær i slike sett kan ofte være av dårligere kvalitet, så vidt jeg har forstått. Kjøp heller skikkelig tørrgjær fra en bryggebutikk. På mrmalty.com kan du enkelt beregne hvor mye gjær (fersk eller tørr) du trenger til vørteren din. En stor fordel med fersk gjær er utvalget. Du kan lage mange flere typer øl med fersk gjær. Husk å lage gjærstarter.

3. Dette er alltid lurt. Rehydrering koster lite tid/arbeid, og gjør at mange flere gjærceller overlever å bli badet i vørter.

4. Vil anta at dette kan være en stor fordel, særlig i humletunge øl, som IPA. Humlen forringes over tid, og hvis den for eksempel ikke holdes skikkelig nedkjølt trenger det ikke gå så lang tid før den blir merkbart dårligere. Jeg ville forresten heller satt sammen min egen oppskrift enn å kjøpe et sett hvor du uansett bytter ut humlen (og gjæren).

5. Dette er viktig. Gjør det!

6. Uviktig. Dette gir deg noe mindre bunnfall i flasker og fat, som kan være en fordel.

7. Uviktig. Dette gir deg klarere øl.

PS: Gjæringstemperatur er noe av det mest avgjørende for et godt resultat. Før du investerer i dyrt meskeutstyr ville jeg sørget for å kunne regulere gjæringstemperaturen skikkelig, for eksempel med et gratis kjøleskap fra finn.no og en STC-1000.

PPS: Dersom du skulle få lyst til å prøve deg på brygging med malt, trenger det ikke koste mer enn en gardin, så lenge du har en stor nok gryte (søk etter BIAB på forumet).
 
Hallo Sindre, lenge siden sist! Hyggelig å møte deg her :)

Takk for gode svar. Er fortsatt svært fersk i dette faget, men blir oppmuntret av resultatet av foreløpig prøvesmaking. I det første settet fulgte jeg oppskriften slavisk, bare for å få en baseline. Deretter er planen å gradvis forbedre prosessen, inntil jeg evt. ender opp med skikkelig utstyr. Har også prøvd med et start sett fra Nøgne ø. Her måtte jeg gjennom hele prosessen med mesking og koking av vørter. Det var mye jobb og griseri for 4 liter øl, men er spent på å sammenligne resultatet med resultatet fra ekstraktsettet.

Uansett, om jeg klarer å lage så godt øl som det virker å bli fra et standard sett, så har jeg stor tro på hva jeg kan få til med litt forbedringer. Og så er det jo sinnsykt artig også da, i tillegg til at det gleder et sunnmøringshjerte å tenke på at jeg kan få 23 liter øl for 300kr :)

Blir vel en ny batch i løpet av uka, da skal jeg prøve meg på forslagene her.

Thorvald :)
 
Ser du har fått svar, men nå har jeg jo skrevet masse, så jeg poster det likevel. :p

1. Jeg har ikke erfaring med slike sett, men vil anta at å bytte sukker mot spraymalt vil gi deg et fyldigere, mer "øllete" øl. Vanligvis benyttes sukker hvis du ønsker et sterkt, men tørt øl. Du kan også utforske mulighetene for å lage egne oppskrifter. Det er noe av det gøyeste med bryggingen, synes jeg.

2. Tørrgjær fungerer utmerket, men tørrgjær i slike sett kan ofte være av dårligere kvalitet, så vidt jeg har forstått. Kjøp heller skikkelig tørrgjær fra en bryggebutikk. På mrmalty.com kan du enkelt beregne hvor mye gjær (fersk eller tørr) du trenger til vørteren din. En stor fordel med fersk gjær er utvalget. Du kan lage mange flere typer øl med fersk gjær. Husk å lage gjærstarter.

3. Dette er alltid lurt. Rehydrering koster lite tid/arbeid, og gjør at mange flere gjærceller overlever å bli badet i vørter.

4. Vil anta at dette kan være en stor fordel, særlig i humletunge øl, som IPA. Humlen forringes over tid, og hvis den for eksempel ikke holdes skikkelig nedkjølt trenger det ikke gå så lang tid før den blir merkbart dårligere. Jeg ville forresten heller satt sammen min egen oppskrift enn å kjøpe et sett hvor du uansett bytter ut humlen (og gjæren).

5. Dette er viktig. Gjør det!

6. Uviktig. Dette gir deg noe mindre bunnfall i flasker og fat, som kan være en fordel.

7. Uviktig. Dette gir deg klarere øl.

PS: Gjæringstemperatur er noe av det mest avgjørende for et godt resultat. Før du investerer i dyrt meskeutstyr ville jeg sørget for å kunne regulere gjæringstemperaturen skikkelig, for eksempel med et gratis kjøleskap fra finn.no og en STC-1000.

PPS: Dersom du skulle få lyst til å prøve deg på brygging med malt, trenger det ikke koste mer enn en gardin, så lenge du har en stor nok gryte (søk etter BIAB på forumet).

Takker for gode svar. Ser at man er stort sett samstemte i anbefalingene her, så da har jeg litt ideer til neste runde! :)
 
Tilbake
Topp