Tapping over på Corneliusfat.

Hei igjen.

Jeg har akkurat stukket om øllet mitt, og vil etterhvert ta i bruk Corneliusfatene mine. Jeg har akkurat bestillt slanger og koblinger, og har derfor ikke muligheten til å tilsette CO2 på fatene enda. Det jeg lurer på er om jeg alikevel kan tappe øllet over på fat etter det har klarnet, for å senere tilsette CO2? Eller lønner det seg å la det stå i gjæringsbøtta til jeg har slanger og koblinger i hus?
mvh
stein arne sveen
 
Det kommer litt an på hvor lang tid det kommer til å ta før du ha CO2 på plass. Når man tapper over på fat bør man helst ha litt CO2 oppi fatet fra før, slik at ølet kommer minst mulig i kontakt med luft (-> oksidering). En annen løsning er at du tapper over i fat allerede nå, med tilsetning av litt sukkerlake/kokt maltekstrakt. Da vil ølet gjære litt til slik at det dannes kullsyre som vil legge seg over ølet, samt at det resterende oksigenet (som ligger som luft over ølet i fatet) vil bli brukt til nettopp dette.

- Ulempen er at ølet blir uklart og må klarne igjen, samt at du får mere gjær i bunnen.
- Fordelen er at ølet blir bedre holdbart.

Man trenger bare minimal mengde med sukkerlake for å få dannet nok kullsyre over ølet. Det er altså ikke nødvendig å bruke såpass mye sukker at ølet vil være ferdigkarbonisert, for da vil du få en hel del mer gjær i bunn. Du kan jo bruke CO2-en for å trykksette ølet etterpå, det tar kanskje 1-2 døgn i alt, uten risting.

Altså, det kommer litt an på hvor lang tid du må vente på slanger og koblinger. Er det bare noen få dager, så vil jeg anbefale å vente litt, så blir alt mye enklere og uten slam i bunn :)
 
Hvis du allerede har skaffet deg CO2-tanken, kan du jo vurdere å slippe litt gass ned på Corneliusfatet, slik at du får et beskyttende lag over ølet (CO2 er tyngre enn luft). Selv fyller jeg alltid litt CO2 ned i fatet før jeg begynner å tappe over ølet fra gjæringsfatet, fordi det da ikke gjør noe om det plasker litt. Er det bare luft på fatet, kan plaskingen føre til oksydering av ølet. Ved å fylle CO2 først, blir det også lettere å fjerne all luft fra fatet før jeg skal begynne å riste inn CO2 i ølet.
 
Man bør vel i det minste ha trykkregulator på plass, ikke sant? Ellers så spruter CO2-en ut på 40-60 bar og det er litt heftige greier, det.

CO2 er tyngre enn luft (per volumenhet), så hvis du åpner CO2-kranen over fatet slik at det rettes inn i fatet, så vil nok en del av kullsyren komme ned i og bli der.

Forteller du oss hva du skal gjøre, Stein Arne?
 
En ulempe med å tappe det på fat og ettergjære med sukker, er at det ganske lett kan skje at du ikke får en god tetning hvis du ikke kjører på litt ordentlig med trykk til å begynne med. Jeg kjører gjerne på med 30-40 PSI (2-3 bar) helt i starten, for å "sjokke igjen" lokket og tetningen, sjekker at det ikke lekker noe, og så drar ned på det trykket det skal være.

Hvis du bare ettergjærer med sukker på vanlig vis, kan du oppleve alt alt bare siver ut gjennom en dårlig tetning, og så er du like langt.

Med mindre det er over en måned til du får utstyret i hus, ville jeg bare latt det stå og klarne på bøtta så lenge. Autolyse er en ekstremt oppskrytt fare for oss hjemmebryggere.
 
Heisann.

Takker for rask respons og god hjelp.

Jeg tror jeg velger det siste alternativet. Siden jeg tappet over øllet for klarning i går og regner med at jeg vil ha resten av utstyret i hus innen en måned. Håper det ikke tar over en måned å få varene over "dammen".

Bestillte slanger og koblinger fra morebeer. Etter å ha lest litt på forumet, tror jeg det skal være en grei butikk å handle fra. Blitt skikkelig bitt av basillen, og gleder meg til å prøve tappeanlegget mitt ;D

mvh

stein arne sveen
 
Bestilte du regulator også fra Statene? Da tror jeg (Richard?) at det kan være en annen gjengestørrelse  :eek:
 
Hei igjen.

Kun slanger og koblinger pluss litt til er bestillt fra statene. Resten er skaffet i Norge gjennom fam ;)

mvh

stein arne sveen
 
joques skrev:
Bestilte du regulator også fra Statene? Da tror jeg (Richard?) at det kan være en annen gjengestørrelse  :eek:

Har som nevnt tidlegerr en fin regulator som jeg ikke får brukt ja.. skal se om jeg får en Petter Smart til å hjelpe meg med det...
 
Litt off-topic, men ålreit da: Richard, finnes det ikke noen 'omformere' som du kan skru regulatoren din på, og som selv kan skrus på en 'norsk' flaske? Noen må da ha vært bort i slikt før, uten nødvendigvis ha noe med hjemmebrygging og øltapping å gjøre.
 
Eduard skrev:
Litt off-topic, men ålreit da: Richard, finnes det ikke noen 'omformere' som du kan skru regulatoren din på, og som selv kan skrus på en 'norsk' flaske? Noen må da ha vært bort i slikt før, uten nødvendigvis ha noe med hjemmebrygging og øltapping å gjøre.

Tror man kan bytte mutteren på regulatoren, jeg har fått tak i en sånn mutter fra Aktiv Brannvern. Det er bare det at den sitter som bare rakkeren... (fornuftig å gå på do før du prøver å løsne).

Har forsøkt og få tak i en overgang, og Tess kunne lage en til meg for 2500 kroner.. Klart jeg slo til på det råbillige tilbudet  ;D ( det var en spøk)

Richard
 
I forbindelse med fylling klarte for øvrig Aktivt Brannvern å rote bort den overgangen jeg hadde på 2,9 kg CO2-flaska (opprinnelig ei dykkerflaske) som jeg i sin tid kjøpte fra Petit. Og en slik overgang er nå plent umulig å få tak i. Holgar kastet visst alle de overgangene han hadde fått spesiallaget for disse flaskene da han solgte Petit, så nå står jeg der med ei full gassflaske jeg ikke får skrudd regulator på. Hvis noen har ei tilsvarende flaske fra før (m/ overgang), kan de få kjøpt min flaske som reserve! Jeg må visst skaffe meg ei annen reserveflaske...
 
Fy faen så surt!! Da synes jeg at Aktiv Brannvern skal gi deg en ny flaske!!  :eek:

Ellers tar jeg gjerne imot din ubrukelige flaske, hehe  >:D
 
Jepp, Aktiv Brannvern tilbyr deg sikkert en billig erstatning. Du bør bare si i fra, og veldig dumt av Holgar og kaste alle overgangene.. Men til hans forsvar var han vel rimelig ferdig med Petit og klar for å nyte mer fritid. Da gjør man gjerne sånne ting...

Joques kan sikkert kjøpe flasken for en billig penge, som tv-kjendis gjør han nok fett med penger  :skaal2:
(bare tuller ;D )
 
Aktiv Brannvern har fraskrevet seg alt ansvar, og benekter at denne overgangen kan ha blitt borte hos dem. Men de ville ikke ha klart å fylle flasken uten denne overgangen (det vet jeg fra tidligere besøk). Men når overgangen manglet når jeg skulle skru på regulatoren, er jo ikke alternativene så mange...

Jeg er villig til å selge flaska for en rimelig penge, men siden den er nyfylt (som koster 300 kroner) må jeg nok ha 500 for den. (men dette skulle kanskje stått under annonser?)  :neinei:
 
Jeg kunne absolutt vært villig, hvis ingen andre vil ha den. Kontakter du meg etter nyttår hvis du ikke blir kvitt den?
 
Vi burde egentlig sjekket hvor Atle fikk disse laget i sin tid, de er gull verdt. Jeg var en tur på Barents explorer for å fylle o2 for noen mnd siden og de overgangene passer samtlige dykkerflasker de hadde. Min "Petit kolbe" skal trykktestes neste gang den skal fylles og da kommer jeg til å kassere kolben og kjøpe meg en ny dykkerflaske/overgang istedenfor. De finnes i mange flere størrelser enn de vanlige kolbene, feks så jeg noen flasker som hadde en mye større diameter enn vanlige co2 flasker, tror de kunne romme 18kg co2 men den var like stor i høyden som min 6kg flaske. Han så også at jeg kunne stikke innom når kolben hadde litt co2 igjen så skulle han toppe den opp med nitrogen..hørte jeg beergas noen :skaal2:

Han hadde også diverse Ponyflasker som kunne romme 1kg co2, hendig om man skal på tur.
 
Tilbake
Topp