Temp. kontroll i gjæringsskap

Det kan godt være at det er mer enn bra nok, men som du sikkert vet ønsker man sjelden å ha fallende temperatur av betydning gjennom gjæringsprosessen. Og under den mest intense gjæringen produseres det en del varme i ølet – i hvert fall ved overgjæring, som er det eneste jeg har erfaring med. Med passiv og konstant kjøling er det da fort gjort at temperaturen øker noen grader under stormgjæringen og synker etterpå. I mitt eget gjæringsskap opplever jeg ofte at det aktivt jobbes med kjøling under stormgjæringen, mens det bare bruker varme ellers i prosessen. Og til slutt blir det jo bare et spørsmål om hvor petimeter en vil være. :)

Selvfølgelig. Men faktisk er virkningen av de 9 gradene i gulvet ganske tung, samtidig som det ikke blir noen voldsom stormgjæring ved undergjæring, så stort sett er det ikke nødvendig å gripe inn. Temperaturen holdes knallhardt på plass av påvirkningen fra gulvet. Og så hjelper det vel at temperaturen i lufta ligger omtrent der, også. Gjæren klarer ganske enkelt ikke å dra opp temperaturen:). Og den kan jo ikke synke ikke under de 9 gradene i gulvet, heller.

Dessverre kommer jeg litt høyt om sommeren. Nå er temperaturen i gulvet 12-13 grader. For varmt for lagergjæren. Kunne muligens funke med wlp029, som jeg mener har idealtemperatur på 14 grader.

Når jeg gjærer overgjæret øl i kjelleren, blir det noe annerledes, ja. (Har et noe varmere rom, og setter bøtta på en krakk, så jeg treffer den temperaturen jeg ønsker. Jeg gjærer gjerne ale ganske lavt, også. Og da setter jeg ganske enkelt bøtta opp i et moderat varmt rom når det begynner å synke/når det meste av primærgjæringen er unnagjort.

Mener å ha lest at noen her på forumet da fikk veldig høy temperatur i bunnen av gjæringsspannet da. Derfor mange har gått for den løsningen jeg bruker, med varmekabel rundt spannet.

Jeg skjønner ikke helt at ikke folk går for den løsningen der når de allikevel har kjøleskap og det som skal til.
 
Varmematte til terrarium, reptiler ol som du finner i dyrebutikker. De blir ikke så veldig varm men varm nok til jobben den skal gjøre. De bruker bare 10-30W effekt , de tåler mye søl og vann, og de er fleksibel i formen. Kan ligge under karet, festes rundt karet, eller varme luften rundt. Fungerer genialt for meg. Bruker en på 28W og hadde fint greid meg med en med mindre effekt.
 
Selvfølgelig. Men faktisk er virkningen av de 9 gradene i gulvet ganske tung, samtidig som det ikke blir noen voldsom stormgjæring ved undergjæring, så stort sett er det ikke nødvendig å gripe inn. Temperaturen holdes knallhardt på plass av påvirkningen fra gulvet. Og så hjelper det vel at temperaturen i lufta ligger omtrent der, også. Gjæren klarer ganske enkelt ikke å dra opp temperaturen:). Og den kan jo ikke synke ikke under de 9 gradene i gulvet, heller.

Dessverre kommer jeg litt høyt om sommeren. Nå er temperaturen i gulvet 12-13 grader. For varmt for lagergjæren. Kunne muligens funke med wlp029, som jeg mener har idealtemperatur på 14 grader.

Når jeg gjærer overgjæret øl i kjelleren, blir det noe annerledes, ja. (Har et noe varmere rom, og setter bøtta på en krakk, så jeg treffer den temperaturen jeg ønsker. Jeg gjærer gjerne ale ganske lavt, også. Og da setter jeg ganske enkelt bøtta opp i et moderat varmt rom når det begynner å synke/når det meste av primærgjæringen er unnagjort.



Jeg skjønner ikke helt at ikke folk går for den løsningen der når de allikevel har kjøleskap og det som skal til.
Jeg så først etter en annen løsning fordi jeg ville slippe å surre kabelen rundt karet. Men det funket utrolig bra med varmekabel når jeg lagde Saison sist, så jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk den veien. Kabelen min er på 75 watt og klarer fint kveik-temperaturer
 
Jeg har et 45w varmerør fra petit. Tåler en del fuktighet også, husker bare ikke hvilken IP den har. Den har en sikkerhetsfunksjon hvor den passer på å ikke bli for varm. Tipp topp tommel opp.
 
Mange med erfaring på forskjellige løsninger og ser at det er mange veier som forhåpentligvis fører til Rom :).

Mulig jeg bytter ut den varmematta mi med en kabel. Men må prøve litt først.

Erling A - har du opplevd noen gang at dunken blir for varm i bunnen når det står oppe på matta, slik det nevnes? Er jo ikke rare varmen den gir fra seg da, og varme i bunnen vil jo bare fordele seg i hele dunken det vel?
 
Jeg har brukt mange av de ovenfornevnte løsningene. De fleste vil gi deg plenty kontroll. RDWHAHB :)
Jeg brukte først frostvaktkabel rundt karet, men når jeg skaffet meg kjøleskap til to gjæringskar testet jeg BT frostvakt. Jeg likte ikke svingningene, og kjøpe derfor en reptil-lyspære (E27) på 100W med lysdimmer. Jeg styrer den derfor fra 10-100W
Løsningen din avhenger av flere faktorer. Den viktigste er hvor ekstrem du vil være. Jeg logger mitt gjæringsskap med tre følere + STC1000+ med to følere. Litt over snittet :)
Jeg endrer også oppsett avhengig av øltype og gjær. Belgisk oppsett er med styring på gjæringskaret under stormgjæring, og deretter luftmåling. For de fleste andre kjører jeg kun luftmåling. STC1000+ sensor no2 er på kar no2, eller luft.
Dette gir ikke nødvendigvis bedre øl, men jeg koser meg litt med gjæringsprosessen.
Her er en gammel lenke til et tidligere oppsett, samt noe annet jeg har skrevet
https://forum.norbrygg.no/threads/oppsett-av-gjaeringsskap-og-temperaturstyring.27275/
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/342827/
https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=e27+infrared+emitter#/
http://bb.templogg.no
http://templogg.no
Her er styring av en Belgisk gjær. Som du ser gir styring på kar store luftsvingninger som jevner seg fint ut når jeg går over til styring på luft. Du kan ikke styre kun på luft dersom det er viktig å dempe stormgjæringen.
883826439a6d57dabd037354c4fb318d.png

Blå linje er gjæringskar. Grønn og sort er ambient/luft
 
Sist redigert:
Dette gir ikke nødvendigvis bedre øl, men jeg koser meg litt med gjæringsprosessen.

Det beste ølet er og blir kanskje det man prøvde første gang med kjøleboks til meskekar og gjæring i kjeller med temperaturen det var der da, sånn til trøst for nye bryggere og de som ikke har mulighet til annet enn naturbestemte forhold, men ja det er gøy å fikle med alt muløig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp