Finn Berger
Moderator
Det kan godt være at det er mer enn bra nok, men som du sikkert vet ønsker man sjelden å ha fallende temperatur av betydning gjennom gjæringsprosessen. Og under den mest intense gjæringen produseres det en del varme i ølet – i hvert fall ved overgjæring, som er det eneste jeg har erfaring med. Med passiv og konstant kjøling er det da fort gjort at temperaturen øker noen grader under stormgjæringen og synker etterpå. I mitt eget gjæringsskap opplever jeg ofte at det aktivt jobbes med kjøling under stormgjæringen, mens det bare bruker varme ellers i prosessen. Og til slutt blir det jo bare et spørsmål om hvor petimeter en vil være.
Selvfølgelig. Men faktisk er virkningen av de 9 gradene i gulvet ganske tung, samtidig som det ikke blir noen voldsom stormgjæring ved undergjæring, så stort sett er det ikke nødvendig å gripe inn. Temperaturen holdes knallhardt på plass av påvirkningen fra gulvet. Og så hjelper det vel at temperaturen i lufta ligger omtrent der, også. Gjæren klarer ganske enkelt ikke å dra opp temperaturen. Og den kan jo ikke synke ikke under de 9 gradene i gulvet, heller.
Dessverre kommer jeg litt høyt om sommeren. Nå er temperaturen i gulvet 12-13 grader. For varmt for lagergjæren. Kunne muligens funke med wlp029, som jeg mener har idealtemperatur på 14 grader.
Når jeg gjærer overgjæret øl i kjelleren, blir det noe annerledes, ja. (Har et noe varmere rom, og setter bøtta på en krakk, så jeg treffer den temperaturen jeg ønsker. Jeg gjærer gjerne ale ganske lavt, også. Og da setter jeg ganske enkelt bøtta opp i et moderat varmt rom når det begynner å synke/når det meste av primærgjæringen er unnagjort.
Mener å ha lest at noen her på forumet da fikk veldig høy temperatur i bunnen av gjæringsspannet da. Derfor mange har gått for den løsningen jeg bruker, med varmekabel rundt spannet.
Jeg skjønner ikke helt at ikke folk går for den løsningen der når de allikevel har kjøleskap og det som skal til.