Ser etter brewmate att når jeg skal skylle med 77*C så må sparge water være 98,3*C Betyr det att jeg må varme opp vannet til 98,3 *C før jeg skyller med det? Hvis jeg skal skylle på 77*C?
Poenget med høy temperatur på skyllevann er jo å øke temperaturen i mesken
Tanniner kan ikke trekkes ut av malten på for høy temperatur med mindre du også bruker for mye vann(eller har veldig hardt vann, som kan gi for høy PH i mesken)
Nei, for selve utmeskingen kan det nok være helt riktig, hvis du skal øke tempen mesketanken. Bare pass på å rør godt slik at ikke noe av malten blir kokt.
Selve skyllevannet bør derimot ikke være så mye over 77 C når du skyller ut vørteren.
Nei, for selve utmeskingen kan det nok være helt riktig, hvis du skal øke tempen mesketanken. Bare pass på å rør godt slik at ikke noe av malten blir kokt.
Selve skyllevannet bør derimot ikke være så mye over 77 C når du skyller ut vørteren.
Jeg brygger med en BB 30 og kan øke tempen i mesken, så jeg mesker ut feks på 78*C i 10 min og letter maltrøret, da skal jeg skylle med vann på ca 77*?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.