temp skyllevann

Ser etter  brewmate att når jeg skal skylle med 77*C så må sparge water være 98,3*C Betyr det att jeg må varme opp vannet til 98,3 *C før jeg skyller med det? Hvis jeg skal skylle på 77*C?

Det høres veldig rart ut.

Såvidt jeg har forstått bør skyllevannet holde c. 75.6 C.
Skyller du med så og si kokende vann får du lett mye uønsket av malten...

Sikker på at du ikke har regnet ut tilsats for å øke tempen på hele mesken?

Poenget med høy temperatur på skyllevann er jo å øke temperaturen i mesken

Tanniner kan ikke trekkes ut av malten på for høy temperatur med mindre du også bruker for mye vann(eller har veldig hardt vann, som kan gi for høy PH i mesken)

Ok, da betyr det att om jeg skal meske ut på 78 grader , bør jeg også ha vannet på den tempen?

Nei, for selve utmeskingen kan det nok være helt riktig, hvis du skal øke tempen mesketanken. Bare pass på å rør godt slik at ikke noe av malten blir kokt.

Selve skyllevannet bør derimot ikke være så mye over 77 C når du skyller ut vørteren.

JensD skrev:
Nei, for selve utmeskingen kan det nok være helt riktig, hvis du skal øke tempen mesketanken. Bare pass på å rør godt slik at ikke noe av malten blir kokt.

Selve skyllevannet bør derimot ikke være så mye over 77 C når du skyller ut vørteren.

Jeg brygger med en BB 30 og kan øke tempen i mesken, så jeg mesker ut feks på 78*C  i 10 min og letter maltrøret, da skal jeg skylle med vann på ca 77*?

for eksempel.

Alt står veldig fint her:
http://www.howtobrew.com/section3/chapter17.html

Tilbake
Topp