Temperatur etter gjæring er ferdig, før flasking

Jogeir

Norbrygg-medlem
Har 2 dunker med øl stående på gjæring. De har nå stått 2 uker på 20 grader. Det vil nok ta enda en uke før jeg kan flaske siden jeg er bortreist.
Etter flasking skal det ettergjæres på ca. 20 grader.

Hva er best for meg å gjøre nå siste uken?
1. Slå av varme og la temperatur synke til kjellertemp ca. 10 grader.
2. Holde temperatur på 20 grader en uke til?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Jeg skal flaske i morgen. En lucky jack gjæret på 20grader og en pils på 12grader. Bør jeg sette begge på rundt 20grader før jeg flasker, eller kan jeg bare tilsette sukkerlake på nåværende temperatur på begge og sette de til karbonering? Sukkerlaken bør vel ha en noen lunde lik temp som ølet når jeg tilsetter den, eller har ikke dette noe å si?
 
Flask med den temperaturen du har. Laken avkjøles noe etter koking men det er ikke nødvendig å gå helt ned til øltemperaturen. Godt lunken går helt greit.
 
18-20 grader går helt fint for både ale og lager under karbonering. Deretter 1-3 grader for lager og kanskje 5-10 grader for ales.

Min erfaring: Uansett øltype trenger de alle noe lagring etter at sukker-karboneringen er ferdig. Ferskt, sukker-karbonert øl er ikke godt. Tvangskarbonering på fat er en helt annen sak. Brygger du Witbier eller Weizen kan man nesten drikke de umiddelbart fra fat, litt avhengig av OG.
 
Tilbake
Topp